Eerst en vooral zal ik mijn eigen kort voorstellen. Ik ben Fabian, ik woon in Koewacht (Zeeland) aan de grens met België.
Ik ben 20 jaar oud en hou mij al ruime tijd bezig met brommers.
Hier mijn project page...
Geschiedenis:
Mijn straatbrommer, een aprillia RS50 gp1.
Mijn 1e project brommer, een wallaroo.
De setup:
Carters: getuned + aangepast voor minarelli
Cilinder: Athena racing AC 3BR max tuned
Vario: Malossi multivar 2000
V-snaar: Polini
Koppeling: Hebo verstelbaar racing
Trekveertjes : Malossi zwart
Drukveer : Malossi rood
Koppelingshuis: Malossi wingbell
Poulies: Malossi torque driver
Carburator: Stage6 24mm TM vlakschuif
Filter: Twin Air
Spruitstuk: Hebo 29mm
Membraam: Stage6 V-force 3
Rotor: Hpi 2004
Bougiekabel: Rode NGK
Bougie: NGK platina 9
Uitlaat: TJT F1
Krukas: Top racing pen 12
Lagers: SKF C3
Vermogen: 14,9 PK SAE gecorrigeerd
Het project:
De basis was een minarelli blok met een watergekoelde cilinder voor betere koeling. Het doel deze keer was minstens 20 PK halen. Gelukkig deed een vriend van mij zijn blok weg, ook wel bekend als Sonic Power, omdat hij anderere plannen had, een mooie basis.
De setup:
- Minarelli SD blok
- MHR Speed cilinder
- RHQ krukas
- Ibea Gold Cup 29.5 mm kartcarburateur
- Vforce3 membraan
- Malossi 2005 vario
- Malossi 2005 x-belt
- Malossi 2005 overrange poulies
- Malossi Delta Clutch
- Malossi binnenrotor
- Yasuni C30 Black Edition
- Top Nardo vertandingsdeksel
- Malossi 13/44 primaire vertanding
- Denso W34 Malossi bougie
- Rode NGK bougiekabel
- Twin Air filtertje
- Stage6 halfpoulie
- Stage6 Koppelingshuis
- Top carterdeksel
- Bosch waterpompje
Carburateurs:
Overrange:
Uitlaten:
Omdat we toch verschillende spullen nodig hadden zoals wielen, voorvork, remklauw en radiateur, heb ik maar meteen een afbraak SR gekocht. We zijn begonnen met de voorvork af te draaien zodat die in het wallaroo balhoofd past. Voor het blok onder de brommer te kunnen leggen hebben we een zelf gelast subframe aan de brommer gelast. Op die manier stond het ook meteen zo'n 25 cm naar achteren. Aan het subframe ook een paar bevestiging staafjes gelast voor de radiateur.
Een paar dagen later de kappen erop gezet en de buddy om te kijken hoe hij eruit komt te zien ongeveer. Een stuk beter als vorig project in ieder geval.
update 27-08-06
Omdat ik al meer als een maand op nieuwe onderdelen aan het wachten ben, heb ik besloten om me al eens bezig te houden met het uiterlijk van de brommer. Hiervoor heb ik het photoshop topic ff doorgelezen en ben ik begonnen met de eerste ideeën. Dit zijn de beste tot nu toe:
update 27-08-06
Na een lange tijd op mijn onderdelen te hebben moeten wachten ben ik er terug aan begonnen. Na een avond werken konden we hem dan eindelijk starten. In de dagen er na nog wat aan afstellen geweest.
Kleuren combo staat nog niet vast , voorstellen zijn altijd welkom. Zoals deze:
update 24-09-06
Project heeft weer een tijd stil gelegen, spullen liggen ondertussen al een tijdje bij de coater. Alles word metallic grijs gecoat. Als de sullen terug zijn volgt er weer een rijdende update, dan zo snel mogelijk afstellen en op de bank. Binnenkort ook aan de kappen beginnen. Het zal waarschijnlijk een van deze 2 worden, over de kleur fluor ben ik nog niet uit, voorlopig hou ik het op geel.
update 08-10-06
De spullen zijn inmiddels terug van de coater. Ziet er allemaal netjes uit op een paar details na, de prijs was in ieder geval mooi dus dan mag je niet klagen. Kleur is metallic grijs, op sommige foto's lijkt het wel iets lichter door de lichtinval. Voorlopig nog wel een beetje kleurloos maar er komen nog kappen over heen.
update 17-11-06
Ben nog een beetje bezig geweest met aankopen van nieuwe onderdelen en wat kleinigheden veranderen.
Toch maar een AIM aangekocht, na het gepruts met mijn Stage6 teller. Zonder goede teller schiet toch niet op.
Mijn keihin laten tunen bij TJ. Ook meteen een spruitstukje op maat laten maken voor naar achteren. Ziet er allemaal erg netjes uit.
En het nieuwe blok voor de toekomst is al in opbouw bij TJ, nog geen previews gewoon afwachten, het wordt in ieder geval iets speciaal. Een leeg minarelli carter als basis.
Foto van me velgje.
update 19-11-06
Over de kleur ben ik inmiddels ook uit, het zal de fluor gele versie worden, de verf is al binnen (prijs viel wel tegen). Ook meteen een paar fluor gele accessoires en velglint aangeschaft.
Deze maand weer wat vorderingen gemaakt. Alles terug in elkaar gezet, elektriciteit aangelegd, koeling gefixt met waterpompje, remmen aangesloten, ... Na een paar daagjes werk was hij rijklaar. Deze keer zonder Ibea kartcarbu, gewoon omdat er aan een Keihin veel minder afstel werk is, staat bijna altijd veilig dus weinig nakijk werk aan.
Setup:
- Minarelli SD blok Tuned
- MHR Speed 6T cilinder Tuned
- RHQ krukas met Malossi lagers
- Keihin 28mm D-slide
- Vforce3 membraan
- TJ handmade spruitstuk
- Malossi 2005 vario
- Malossi 2005 x-belt
- Malossi 2005 overrange poulies
- Malossi Delta Clutch
- Malossi binnenrotor
- Yasuni C30 Black Edition
- Top Nardo vertandingsdeksel
- Malossi 13/44 primaire vertanding
- Denso W34 Malossi bougie
- Rode NGK bougiekabel
- Twin Air filter
- Stage6 halfpoulie
- Stage6 Koppelingshuis
- Top carterdeksel
- Bosch waterpomp
Toen hij eenmaal in elkaar stond kwam het alleen nog op het afstel werk aan. Dit heb ik grotendeels over gelaten aan Van Hove Motors. Het resultaat was dan ook wel de moeite. Een gecorrigeerde score van 20.5 PK op een Tovami testbank, een super mooie score vind ik persoonlijk.
update 19-02-07
Het spuiten van de kappen zal nog even op zich laten wachten omdat het zo druk is bij de spuiter. Nog een paar nieuwe onderdeeltjes in het goud gekocht.
update 26-03-07
Goude assecoires gemonteerd, remklauw wel veel werk aan gehad want die paste gewoon niet, liep aan de binnekant tegen de remschijf.
Kappen eindelijk laten spuiten bij SVB paints, wat het moest worden was al duidelijk maar hoe et eruit ging zien in het echt was afwachten. Ik vind het geslaagd in ieder geval. Foto's zeggen genoeg:
Ook nog iets extra voor de toekomst:
update 12-05-07
Deze maand m'n buddy laten bekleden bij buddystyling. Na een paint versie te hebben gemaakt een oud zadel opsturen en het was geregeld. Het resultaat mag er wel zijn, met dank aan Marleen van buddystyling.
update 10-07-07
Weer een tijdje niet geupdate, voor de rest weinig gebeurt enkel de NX geinstalleerd. Enkel de fogger moet nog in het spruitstuk gemonteerd worden maar voorlopig heb ik er geen geschikte tap voor. Ook is de fles in het zwart gecoat omdat er nog al veel krassen op zaten. Klein knopje aan het stuur gemonteerd om de NX te activeren. Afwachten of het allemaal gaat werken, voorlopig lijkt het er wel op, bedrading was voor de rest geen probleem.
update 17-08-07
Afgelopen weekend naar meeting Heule geweest. De hele dag afstelproblemen gehad met de carburateur, uiteindelijk een matige tijd van 6.05s gereden op 100m. Net buiten de prijzen gevallen, na de speed sonic van Kevin met een tijd van 6.02s. Jammer genoeg ook niks gewonnen bij de custom show, was een trieste bedoeling vond ik zelf maar goed. Wel een mooie dag gehad en de eerste meeting waar we eindelijk mochten rijden. Hopelijk ook aanwezig op Harelbeke.
Ook heb ik na lang zoeken een tab weten te bemachtigen voor mijn fogger te installeren, mede dankzij een tip van mensen op het Forum. Het heeft me wel €40 gekost maar ik ben er wel tevreden mee.
update 28-08-07
Dit weekend naar meeting Harelbeke geweest. Opnieuw dezelfde afstel problemen waar we de hele ochtend mee bezig zijn geweest. Uiteindelijk s'midags nog een hele tijd kunnen sprinten en een redelijke tijd van 6.62s op 125m neergezet. Hiermee dan ook de 5e plaats in de scooter special klasse gehaald, en een klein aandenken mee naar huis. Jammer genoeg niks gewonnen bij de custom show, was weer hetzelfde verhaal als op Heule. Maar in ieder geval wel een goede dag gehad, volgend jaar weer hopelijk.
update 22-12-07
De vooruitzichten voor 2008. Ik ben dit jaar ingeschreven voor SBO sprint in de klasse super special.
Het plan is om te gaan rijden met een 86cc speed in combinatie met NX. Voorbereidingen hiervoor lopen al een tijdje.
Ook het blok is al ruime tijd in opbouw bij TJ, en hier hopelijk binnekort meer over als hij draait.
Nieuwe krachtbron wordt de malossi big bore 86cc samen met een 44mm slag krukas.
Ook de nieuwe malossi Vsnaar 2008 voor een betere overbrenging.
Hieronder foto's van de onderdelen.
update 23-02-08
Deze maand weer bezig geweest voor komend SBO seizoen, blok zit nu in elkaar en de cilinder zit er op.
Enkel de inlaat moet nog gemonteerd worden en er kan eindelijk getest worden.
Ook druk bezig geweest met een nieuwe (lichtere) voorvork, de bekende ZIP voorvork met sonic voorvelg.
Met de nodige aanpassigen zelfs de oversized schijf samen met de goude remklauw er op gekregen.
Voor een betere sprinthouding en rekening houdend met gewicht ook maar meteen een EPC stuurtje gekocht.
De uitlaat was een moeilijke keuze uiteindelijk maar gekozen voor een JS 80cc MIN R uitlaat.
Demper wel of niet inkorten ben ik nog niet uit, ik laat het voorlopig zo.
Ziet er echt geweldig uit, ik ben er dik tevreden mee.
update 01-03-08
Met het sprintseizoen al in vooruitzicht begint de tijd te dringen, daarom al bezig geweest met de kappen er terug op te zetten en nog wat kleine dingen fixen. Ook de nieuwe (mooiere) paddock gaan halen van stage6.
De uitlaat zal voorlopig zo blijven, met lange demper, ik wil afwachten of de cilinder een beetje wil draaien met de uitlaat.
Hopelijk deze week de inlaat monteren en dan de eerste keer banken.
update 22-03-08
We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is het blokje dan tog klaar. Het plan was eerst een 70cc speed met 44mm slag om zo op ongeveer 80cc uit te komen, dit in combinatie met een verlaste inlaat voor een crossers 80cc membraan. Hier mee zijn we reeds een jaar geleden begonnen. TJ heeft al het werk verricht aan het carter zoals het wegfrezen van de originele inlaat, het oplassen en frezen van de nieuwe inlaat, het uitkotteren en stralen van het carter en het nafrezen van de pasvlakken. Als inlaat hebben we gekozen voor een 90cc V-Force membraan, een 32mm Mikuni TMX semi-valstroom carbu met 70mm kelk en een kort stage6 spruitstuk.
Toen er geruchten gingen dat malossi met een 90cc zou komen zijn de plannen verandert, en hebben we besloten de 70cc te vervangen door de 86cc big bore cilinder. Daar zijn we dan ook zo snel mogelijk achteraan gegaan, en met als een van de eerste BB cilinders in de Benelux zijn we begonnen met de verdere opbouw van het blok.
Vorige week voor de eerste keer leven in het blokje geblazen bij TJ op de bank. De voorlopige score was 22,8 PK , best netjes vond ik zelf. Eerst eens goed afstellen en kijken wat er std mee te scoren valt. Potentie zit er zeker in. Deze week zal er meer afgesteld worden op de bank bij Van Hove Motors. De cilinder zal hoogst waarschijnlijk getuned worden en daarna zal er ook met NX getest worden.
SBO 2008
Rijder: Ruben Martens
Klasse: Super Special
Nummer: 40
Brommer: Verbouwde Honda Wallaroo
Aanpassingen: Mina hor LC blok, verlast frame, zip voorvork, sonic voorwiel, sr achterwiel
Gewicht: Brommer 66 kg, rijder 66kg, totaal 135 kg met bescherming.
Setup: MHR BB 86cc, MHR overrange, MHR rotor, 32mm inlaat, NX
Speciaal: Verlaste inlaat met crossers membraan
1e Meeting: Meppel
Aanpassingen: 1e sprint met het nieuwe BB blok met verlaste inlaat.
Vermogen: Met 20 PK aan de lijn. (Zonder NX)
Samengevat: Carburateur problemen, kickstarter as afgebroken, veel te druk.
Resultaat: 8,0s met reactietijd 0,1s en eindsnelheid 88km/u
2e Meeting: Sluiskil
Aanpassingen: Cilinder getuned door Max aka Marco straight out of Hengeloo
Vermogen: Met 25 PK aan de lijn. (Zonder NX)
Samengevat: Mooie locatie, niet te druk, lekker sprinten, geen problemen.
Resultaat: 6,36?s met reactietijd 0,1?s en eindsnelheid 100?km/u (125m !)
3e Meeting: Zoetermeer
Aanpassingen: De nieuwe XSH Roost uitlaat, bij Marco gebankt, een kleine PK winst.
Vermogen: Met 25+ PK aan de lijn. (Zonder NX)
Samengevat: Moeite met start, vermogen onderin te weinig, andere rollen testen.
Resultaat: 7,08s met reactietijd 0,03s en eindsnelheid 115,4km/u
4e Meeting: Kloosterzande
Aanpassingen: Andere afstelling.
Vermogen: Met 25+ PK aan de lijn. (Zonder NX)
Samengevat: Zowel de JS als de XSH roost uitlaat getest.
Resultaat: 7,04s met reactietijd 0,10s en eindsnelheid 115,8km/u
Klassement:
Klasse: Super Special
Plaats: 9e
Nr: 40
Naam: Ruben Martens
Punten:
- Meppel 7
- Zoetermeer 16
- Kloosterzande 16
Totaal 39
Plannen:
- Sprintframe, vermogen is er genoeg (25+PK) enkel het gewicht is veel te hoog (+-135kg).
- Testen met NX, voor nog meer vermogen. (Voorlopig nog zonder NX)