Deze post ging over de vering, maar nu gewoon over 3D-CAD werk.
Ik studeer Industrieel Product Ontwerpen op de HRO (3e jaar),
en ik merk op school wel dat ik soms dingen leer die van toepassing kunnen zijn op mijn scooter.
Zoals jullie kunnen zien aan de naam van dit project, wil ik een naast een gekke ICE, ook een tof veersysteem ontwerpen.
Hierbij kan ik de styling en FEM-krachtberekening gebruiken van mijn studie.
De lessen over krachtenanalyse moet ik nog gaan krijgen (FEM).
Update Juni 2008.
Ook heb ik een paar lessen gehad over een simpel maar toch wel doeltreffend 2D simulatieprogramma. Ik heb hier een beetje mee zitten spelen, en ik kan makkelijk veersystemen tekenen en kijken of het werkt. Leuk!
Wat betreft vering is mijn ICE op het moment uitgerust met een RS24 setje.
Voor: RS24 Zip
Achter: RS24 DNA (i.c.m. ophoogblokje passend op ICE)
Extra: RS24 Zip achter
Voorkant blijft RS24 voor de Zip.
Welke veer ik gebruik voor het veersysteem weet ik nog niet, vanwege het lengteverschil. (325mm/400mm uit mn hoofd)
De keus is vooral te wijten aan het feit dat ik de ICE weer wil gaan verlengen of niet...
En daar ben ik nog niet over uit aangezien ik altijd al verlengd heb gereden.
Ik teken met het 3D-CAD pakket Unigraphics 4 (binnenkort 5 waarschijnlijk).
In dit programma heb ik ook de mogelijkheid om krachtanalyse weer te geven.
Tot nu toe heb ik een Runner subframe en een RS24 Zip achterkant getekend. Maten kloppen allemaal, de spiraal wijkt wat af maar dat doet er niet heel erg toe denk ik.
Subframe van een Runner (ik wil niet mijn netjes gecoate ICE sub gaan omlassen, Runner sub had ik toch nog liggen)
Update Juni 2008
Ik zou graag alles in 3D tekenen op de computer. Dit heeft zo zijn voordelen. Als ik bijvoorbeeld een wig teken, kan ik dat makkelijk laten frezen door een computer gestuurde freesmachine. Misschien zelfs wel een geheel nieuw carter op eigen specificaties..
Ook heb ik opzich de skills om kappen te tekenen, maar kappen opmeten is erg moeilijk en daarom lastig in de computer te zetten. Ook kan ik dingen met 1 muisklik een andere kleur geven natuurlijk, dus als je zit te twijfelen of je je carters wilt laten verchromen, of je wig wilt laten anodiseren...

De files die je hieronder ziet zijn niet allemaal 100% af trouwens.