View Single Post
Old 19-07-2008, 21:30   #852 (permalink)
BojT
Banned

Quote:
Originally Posted by Baasje! View Post
Even een vraagje:

Ik zou graag eens willen oefenen met het maken van HDR foto's. Nu lees ik dat je hiervoor de belichting moet instellen. Nu heb ik even lopen zoeken en spelen met mijn canon 400d, maar ik krijg alles voor mekaar (iso, wb, diafragma, sluitertijd etc), maar ik kan nergens mijn belichting instellen. In de M stand zag ik dat de belichting veranderd zodra ik het diafragma verander, maar ik wil de belichting kunnen veranderen zonder dat mijn andere instellingen veranderen.

Hebben jullie verder nog tips mbt HDR. ik dacht zelf aan een lage iso, redelijk groot diafragma + sluitertijd hoog en dan van meerdere punten / objecten een 5tal foto's maken met elke keer andere belichting.

Zoiets als wat deze gozer heeft gedaan:
Even uitvogelen hoe je BKT (Auto Bracketing) functie werkt. Ik heb me nog niet dusdanig verdiept in mijn 400d dus kan je daar niet bij helpen.

BKT zorgt ervoor dat je 3 (of 5) fotos hebt, 1 met goede belichting, 1 onderbelicht (-2ev) en 1 over belicht (+2ev). Met photomatix kan je vrij gemakkelijk een HDR foto maken. Om het écht mooi te krijgen moet je fotoshop gebruiken en elke afbeelding apart aanpassen. Daar heb ik zelf nog niets mee gedaan.'

Een Photomatix voorbeeld:
Origineel -VS- HDR

Voor HDR fotos is het wel 100% noodzakelijk dat je 3 de zelfde foto's hebt maar met verschillende belichtingen. Anders zul je veel rare lijnen lijnen krijgen in de HDR foto. Je moet dus een statief gebruiken.

Ook kan ik je nog aanraden om de fotos te schieten op ISO100 (of lager). Je gebruikt toch een statief dus daarom gewoon lekker lang belichten. Na het omzetten naar een HDR foto zal je ruis toenemen, dus begin met zo min mogelijk ruis.
BojT is offline  

Page generated in 0.03266 seconds with 8 queries