![]() |
|
Welcome to the Scooter Forum. Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races. Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands. Use this to search our site: |
|
|||||||
| Motorisch, tuning en onderdelen Een vraag over je scooter motorblok? Of over een bepaald onderdeel? Stel hem hier. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools |
|
|
#1 (permalink) |
|
Registered User
|
Rare lijn op grafiek?
Hoi hoi,
Ik ben afgelopen zondag op de testbank geweest in Nijmegen. Nu kon de beste man van Fredmotoren mij toch niet wijsmaken dat ik voor een andere vertanding zou moeten gaan! Toch kon hij achteraf wel eens gelijk hebben, bij de 80km/u t/m 103km/u loopt het toerental namelijk van 9500rpm op tot 11400rpm. ![]() Cilinder: DR70 Uitlaat: Yasuni R Carburateur: Dell'Orto 17,5mm Vario: P1 Sproeier: 80 Variorollen: 4,7gr Trekveren: Zilver Drukveer: Geel Weet zelf wel dat er gerust 4,5gr in de vario had gekunt, maar daar had ik geen tijd meer voor. Ook is er meer uit deze cilinder te halen, de 9pk moet toch wel mogelijk zijn volgens mij! Bougiekleur is perfect bruin. Wat is de reden dat hij in toeren schiet vanaf de 80km/u? Dit merk ik op de weg namelijk ook. Zit ik rechtop, dan komt hij na de 90km/u (teller) niet meer voorruit! ![]() |
|
|
|
| Sponsored Links (To remove this banner, please register.) |
|
|
#3 (permalink) |
|
Registered User
|
Welke (primaire/secundaire) vertanding zou ik dan moeten monteren? Heb nog nooit iemand met dit probleem gezien, terwijl er toch veel mensen met een soortgelijke setup rondrijden. Ook nog nóóit al bij de 80km/u, je hoort mensen pas over andere vertandingen praten bij high-end aluminium cilinders, enzo.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Registered User
|
kan ook zijn dat de vario te kort komt...
ik heb géén ervaring met de P1 vario maar wel met polini, hebo en sinds eergisteren doppler(doppler = hebo alleen goedkoper). en met deze vario's heb ik nooit zo'n uitschieters gezien op één van men scooters. laatst heb ik nog op men ex-rox een hebo vario gehad(komplete vario, snaar, koppeling enz...) en een deu+ 70cc erop met de rest standaard. ding liep op de teller net geen 100kmh @ +-9300trpm vanaf stilstand tot topsnelheid bleef het toerental rond de 9200trpm schommelen en géén enkele keer het gevoel gehad dat hij overtoeren maakte. ikzelf heb ook nooit op één van men scoots een andere vertanding gebruikt, ik kwam nooit snelheid te kort(voor een straat setup) tenzij ik de originele vario liet zitten, originele vario's van mina zijn **t en maken overtoeren boven de 80kmh !! |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Bob #124
|
Quote:
P1 vario is imitatie van een malossi sport vario. Hebo vario is niet echt aan te raden aangezien deze wel erg zwaar zijn. Tevens moet er een achterlijke maat rollen in, die bijna geen enkele scooterzaak heeft liggen. __________________ |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Registered User
|
Quote:
die achterlijke maat rollen zijn nodig voor de werking van de vario, en 2 dealers hier in de buurt hebben ze in stock(hier liggen 3 dealers in de buurt) en bijna iedere online shop ook... ik vind deze vario's gewoon goed voor op een straatsetup met DR, het voldeed al op de deu+ en die heeft toch een smallere powerband dan die DR. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Pfew, al die draden
|
Ik zou eerder maar eens gaan kijken naar een fatsoenlijke overbrenging (vario/poulies/koppeling). Er zijn zelfs sprinters welke een knappe grafiek met 20+ pk krijgen met standaard vertanding.
Voor zover ik weet had ik toendertijd in m'n pro race blok ook nog een standaard vertanding, en hier haalde ik net geen 20pk mee. (19.8pk). Deze had gewoon een strakke grafiek. Bovenstaande kronkel in je toerenverloop kan dus heel goed vanuit je overbrenging komen. Ok, een snelheidsmonster zal het er niet mee worden met 10pk ![]() __________________ |
|
|
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Registered User
|
Die kronkel ligt aan de achterpoulie, daar zit een kromme spiebaan in en dat werkt niet met een racevario.
Verder leek het me inderdaad ook al sterk dat ik met een andere vertanding moest gaan rijden, aangezien dit geen extreem snelle setup is. Dat ik geen snelheidsmonster heb, was me wel duidelijk (het is ook een bescheiden cilinder). Bedoeling is om er ook mee over straat te rijden, gebruik hem immers voor school en werk. Ik vraag me af of het probleem met een torque driver verholpen is... |
|
|
|
|
|
#15 (permalink) |
|
Stuk gemaakt!
|
Volgens mij zijn alle oplossingen al aangedragen.
Voor een strakkere grafiek moet je het zoeken in je vario/torque. Voor een hogere top zal je de vertanding aan moeten passen of moeten zorgen dat je blok 3000rpm meer gaat draaien ofzo. __________________ |
|
|
|
|
|
#17 (permalink) |
|
Registered User
|
die rare kronkel is idd op te lossen door een torqeu driver te monteren.
dit komt omdat de P1 vario berekend is op een torqeu driver en je originele vario is berekend voor dan met een knik in de spiebaan te rijden. als je je originele vario terug monteerd is die dip weg maar rijd hij niet meer zo mooi + hij zal ws sneller overtoeren maken. |
|
|
|
|
|
#21 (permalink) | |
|
Registered User
|
Quote:
race vario + torqeu driver = mooi toerenverloop. |
|
|
|
|
|
|
#22 (permalink) |
|
Registered User
|
hallo,
ik denk dat je de breedte van je snaar op moet meten. bij min moet hij minimaal 16 mm zijn als hij dat niet is gaat hij bij lage snelheid eerst slippen zoals je in je grafiek kunt zien. en omdat je snaar niet hoog op je variateur kan lopen verlies je veel eindsneleid omdat hij bij 80 km al uit de vario loopt! meet dit eerst even op. met de standaard overbrenging in een aerox moet je ongeveer bij de 100 km uit de vario lopen.(klimmen in toeren) succes. jos koelewijn jrs scooters. |
|
|
|
|
|
#23 (permalink) | |
|
ScaR ?
|
Quote:
![]() __________________ |
|
|
|
|
|
|
#26 (permalink) |
|
Registered User
|
kijk pointdexter, als de snaar zakt tijdens het accelereren in de pouliehelft v/d achterste poulie dan draait deze een bepaalde afstand tegenwijzerin om méér frictie te maken zodat de snaar niet ineens naar binnen schiet.
tijdens dit proces draait de drukveer ook die bepaalde afstand mee en zorgt dat de veer 'torst' en dat geeft meer wrijving/druk enz... zo slijt de veer sneller maw. als je zo'n 'torsion controller' ertussen duwt dan 'zou' dit probleem moeten verholpen zijn want dan kan de veer slippen over dat materiaal van die torsion controller. |
|
|
|
|
|
#28 (permalink) |
|
Registered User
|
de veer word nooit helemaal ingedrukt, zover kan de flens van de losse poulie niet naar buiten schuiven.
dus de spoed van ring tot ring zal altijd een beetje openstaan, de ringen komen dus nooit tegen elkaar met of zonder die 'torqeu corrector' ertussen. en ivm voorspanning zal het niet veel soeps zijn, als je vergelijkt dat de veer toch een dikke 3cm(of meer ?) uitsteekt als je de koppeling er terug op wilt monteren en daar nog eens een ring(torqeu corrector) tussen steekt van een halve cm zal dat niet veel schelen. ik heb het zelf nog niet geprobeert maar ik neem aan dat dat verschil niet voelbaar is. de veer verslijt vooral door warmte en de wrijving die hij ondergaat als de veer getorst word, dus in 'principe' moet de veer beter/langer zijn kracht behouden met zo'n ding ertussen. ik zal dit eens testen met een nieuwe veer, ik kijk hoe lang deze veer meegaat en dan vergelijk ik met een nieuwe veer met dat ding ertussen. ondertussen hou ik de toerenteller ook in de gaten om te zien of er idd een (on)merkbaar verschil inzit. |
|
|
|
| Sponsored Links |