Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Motorisch, tuning en onderdelen

Motorisch, tuning en onderdelen Een vraag over je scooter motorblok? Of over een bepaald onderdeel? Stel hem hier.

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 26-08-2008, 17:28   #1 (permalink)
Firefox F15

Sesamo ouwerhoert met mij

In navolging van een ander topic van mij, even van daar gequote hieronder..
Zal eerst even kort de situatie uitleggen:

Bougiekabel/dop waren niet meer waterbestendig (lieten stroom naar buiten door dus bij een flinke regenbui mocht ik naar huis lopen). Nieuwe bougie. en -kabel en -dop aansluiten en lopen maar. Niet dus

Quote:
Het is nu erger geworden, ik had de bougie en -kabel en -dop vervangen door nieuwen.. en nu start hij niet meer. Uiteraard gecheckt of hij vonkt enzo dat is allemaal goed, maar hij wil niet lopen.

Als ik de accu eraf trek en hem zo even een kwartier laat staan, dan de boel weer aansluit... dan slaat hij aan (is niet perfect afgesteld dus moet wat gas geven om te starten)... zegt een keer VROEM en dan na een seconde netjes verbrand te hebben is het PWOEEET alsof ik de contactsleutel omdraai. Geen stotter, geen enkele poging tot proberen, gas snel of langzaam nog open en dicht doen voor de krukas weer stilligt helpt NIETS 0,0000

Na een uur TV ging ik "toch maar weer ff proberen", en voila hij liep gewoon weer en kon er stukje op rijden alles weer goed. Dit was met de nieuwe bougie en kabel en dop. Kwartier later eten (was op visite.. lekker handig daar sleutelen ), wou t even laten horen dat die het weer deed -- niet dus. Slaat aan, je kan een keer gas geven en dan is het of je de sleutel omdraait.

Als ik gewoon blijf doorkicken komt er wel rook uit de uitlaat (tis een oud uitlaatje pas geleden eronder gezet heeft die wel gewoon prima mee gelopen dus dat is t tniet) dus hij verbrand wel gewoon, maar hij blijft niet lopen

KAN DIT DE SESAMO ZIJN!??? die starterblokkering shit? ik dacht zelf van niet want hij gaat dus af en toe na ff uit te zijn geweest wel lopen...
Voor de duidelijkheid: het spul liep gewoon goed en niet eerder problemen meegehad, toen de boel opgedroogd was na die regenbui kon ik nog wel gewoon rijden niks aan de hand. Maar omdat ik niet bij de volgende regenbui weer wou lopen heb ik de boel vervangen
Lodyx is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 26-08-2008, 21:56   #2 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Send a message via AIM to melf #50
ik zou iig even een NON sesamo bobine erop zetten , even wat draden aanpassen en je bent van dat gedoe af , de sesamo systemen zijn nogal gevoelig.

melf #50 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 22:50   #3 (permalink)
Firefox F15

Hoef ik het contactslot dan niet te vervangen? En wat voor draden moet ik omleiden of aanpassen? (zal intussen ff searchen)
Old 27-08-2008, 21:09   #4 (permalink)
Firefox F15

Hier even een update. Heb een bobine van een andere firefox afgerukt en er al wat mee geklooit maar kom er niet uit. Ik heb het al ff aangesloten volgende kleuren die op de nieuwe bobine staan maarja dat klopt dus ook niet aangezien de kabels die uit die bobine komen niet eens die kleur hebben.. Verder zag ik op t electrische schema (wist niet welke ik hebben moest dus allemaal ff bekeken) dat je sowieso de zwart wit draad nodig hebt omdat deze met je contactslot verbonden is dus wat ik heb geprobeerd.. klopt wel dat dat niet werkt. MAAR HOE DE FOK SLUIT IK DIT AAN ??

KLIKKEN VOOR VERGROTING

Oude bobine, met Sesamo

Stekker die aan de kabelboom zat en in de bobine ging, let op het aantal draden

Nieuwe bobine, maar 3 draden en een AARDE ineens??

Nogmaals

Hoe ik t al ff geprobeerd heb nalv wat lezen op het forum (kleuren die op de bobine geschreven staan met dezelfde kleuren aan de kabelboom)

De kabels die ik overhoud van de kabelboom af

(Die aarde was natuurlijk wel op kaal stuk frame geschroeft toen ik t ff testte)

Last edited by Lodyx; 28-08-2008 at 17:37.
Old 28-08-2008, 15:47   #5 (permalink)
Firefox F15

niemand ervaring met het vervangen ven een sesamo bobine door een gewone??
Old 28-08-2008, 16:00   #6 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

Send a message via AIM to JohnB
My scooter:
ScooterbaseID
Je had gewoon een bobine van en Beta ark kunnen nemen.
Dan was het een kwestie van de draadboom nalopen en dan gewoon ertussen klikken zonder te knippen in draden.

Er zit een soort lus met dat sesamo , en die moet je afkappen zeg maar

Old 28-08-2008, 16:21   #7 (permalink)
Firefox F15

Bobine van firefox en ark horen hetzelfde te zijn?? dus welke draden moet ik hebben daar gaat het mij om he. Want ik zat hier al te zoeken op t forum over sesamo verwijderen, maar overal staat "ff de juiste draden vinden" blabla maar ik ben geen elctricien en heb de kabelboom verder nog intakt wil niet alles gaan lostrekken. Er zullen toch wel mensen zijn hier die dit al gedaan hebben?
Old 28-08-2008, 19:49   #8 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

gewoon de dikke draden kleur op kleur , dat zijn dus zwart groen en rood als ik me niet vergis , iig de dikke draden ,en de massa aansluiten , dan zou de bobine het moeten doen iig..

Old 29-08-2008, 23:26   #9 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

Send a message via AIM to JohnB
My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
Originally Posted by Lodyx View Post
Bobine van firefox en ark horen hetzelfde te zijn?? dus welke draden moet ik hebben daar gaat het mij om he. Want ik zat hier al te zoeken op t forum over sesamo verwijderen, maar overal staat "ff de juiste draden vinden" blabla maar ik ben geen elctricien en heb de kabelboom verder nog intakt wil niet alles gaan lostrekken. Er zullen toch wel mensen zijn hier die dit al gedaan hebben?
Waar zie je mij dat zeggen?

Ik zei dat je de bobine van een Ark moet nemen.
Niet dat ze hetzelfde zijn.

Als je de bobine van een ark heb dan volg je de brede stekker die in de sesamo bobine zit terug de draadboom in. Uiteindelijk kom je bij een stekker uit die volgens mij uit je blok komt , maar dat weet ik niet zeker.

Maar die stekker die je dan tegen komt past in de Ark bobine.

Old 30-08-2008, 17:09   #10 (permalink)
Firefox F15

melf: kleur op kleur kan niet, uit mijn nieuwe bobine komen 2-kleuren draden. Witrood, zwartrood, zwartwit. Uit mijn kabelboom komen de kabels dieje op de foto ziet. Dus vertel?? Op de bobine (zie foto) staan wel de kleuren (in het rubber gedrukt) maar de kabels komen er als driehoek uit dus ik weet alsnog niet welke kleur bij welke kabel hoort.

JohnB ik bedoelde, dat ik mij meende ter herinneren dat de firefox en beta bobine hetzelfde zijn maar dat is dus niet zo. Ik zal eens kijken of ik die stekker kan vinden in mijn kabelboom want ook al heb ik geen ark bobine moet die stekker er dus wel zitten volgens jou (lijkt me wel vreemd maar even kijken kan geen kwaad natuurlijk!)
Old 30-08-2008, 21:15   #11 (permalink)
Registered User

tragerdantraag's Avatar

hallo,
je hebt heel veel verschillende soorten ontstekingen gehad op malaguti door de jaren heen.
jij hebt wel het ergste soort! ( met chipkey)
ik heb dit 1 keer eerder gedaan voor iemand (echter al een tijd geleden) Maar als je je waterpomphuis eraf haalt en van je stator zelf de kleuren groen rood en wit zou gebruiken op een bobine van piaggio zou hij moeten vonken. als uitschakeldraad kan je de groene draad doorverbinden met de massa.(zwart witte draad)
succes jos koelewijn JRS scooters
tragerdantraag is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:01   #12 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lodyx View Post
melf: kleur op kleur kan niet, uit mijn nieuwe bobine komen 2-kleuren draden. Witrood, zwartrood, zwartwit. Uit mijn kabelboom komen de kabels dieje op de foto ziet. Dus vertel?? Op de bobine (zie foto) staan wel de kleuren (in het rubber gedrukt) maar de kabels komen er als driehoek uit dus ik weet alsnog niet welke kleur bij welke kabel hoort.

JohnB ik bedoelde, dat ik mij meende ter herinneren dat de firefox en beta bobine hetzelfde zijn maar dat is dus niet zo. Ik zal eens kijken of ik die stekker kan vinden in mijn kabelboom want ook al heb ik geen ark bobine moet die stekker er dus wel zitten volgens jou (lijkt me wel vreemd maar even kijken kan geen kwaad natuurlijk!)
dat kan zeker , heb het tientallen keren gedaan.

dit alleen al omdat er vaak startproblemen waren @ sesame , std non sesamo bobine erop en het start weer goed (electrisch)

Old 01-09-2008, 13:02   #13 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Quote:
Originally Posted by tragerdantraag View Post
hallo,
je hebt heel veel verschillende soorten ontstekingen gehad op malaguti door de jaren heen.
jij hebt wel het ergste soort! ( met chipkey)
ik heb dit 1 keer eerder gedaan voor iemand (echter al een tijd geleden) Maar als je je waterpomphuis eraf haalt en van je stator zelf de kleuren groen rood en wit zou gebruiken op een bobine van piaggio zou hij moeten vonken. als uitschakeldraad kan je de groene draad doorverbinden met de massa.(zwart witte draad)
succes jos koelewijn JRS scooters
de onsteking van een sesamo en non sesamo zijn gelijk op de bobine na..

ook hoef je niks los te halen , de draden bij de bobine zijn duidelijk dikker en dunner.

Old 01-09-2008, 22:16   #14 (permalink)
Firefox F15

EDIT doet het weer

Last edited by Lodyx; 02-09-2008 at 17:26.
Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 2 Months ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules