Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > 4 Takt en Injectie Scooter Tuning

4 Takt en Injectie Scooter Tuning Het opvoeren van je 4-takt en injectie scooter

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 09-03-2008, 17:33   #1 (permalink)
Registered User

wat moet ik erop zetten??

ik wil mijn yamaha aerox ongeveer 100 laten lopen
ik dacht er aan om er dit op te zetten:

giannelli reverse uitlaat
malossi sport 70 cc cilinder
en een 25 mm carb

wat raden jullie me aan en haal ik met deze setup de 100

groeten bart
bart-hoogland is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 09-03-2008, 17:40   #2 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Send a message via AIM to melf #50
beetje rare setup...

beter neem je een DR70 , een gianelli shot , een 17,5mm carburateur , carbon of teflon membraanplaten , en een andere vertanding.

reverse is geen leuke 70cc uitlaat , malossi sport is niks meer dan dr en 25mm is VEEL te groot , en bovendien ben je dan een ander spruitstuk nodig en kun je het std filter niet gebruiken.

melf #50 is nu online   Reply With Quote
Old 09-03-2008, 17:49   #3 (permalink)
Registered User

ik weet nog niet zo veel van tunen enzo dus wat is een dr70 en haal ik met die setup van jouw de 100?? en welke vertanding moet ik dan doen het is tog de eindoverbrenging??
en wat doet hpi,3 segmets koppeling,lichtere rolletjes,race krukas,powerbox,powerfilter
?????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????
en wat is het verschil tussen deze membranen malossi hyperreed v12 en malossi hyperreed v14???
groeten bart

Last edited by bart-hoogland; 09-03-2008 at 17:55.
Old 09-03-2008, 19:21   #4 (permalink)
Registered User

de papkarre's Avatar

Send a message via MSN to de papkarre
met die hpi en al hard trekken en met geluk 120 gok ik
de papkarre is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2008, 19:23   #5 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

Quote:
Originally Posted by bart-hoogland View Post
ik weet nog niet zo veel van tunen enzo dus wat is een dr70 en haal ik met die setup van jouw de 100?? en welke vertanding moet ik dan doen het is tog de eindoverbrenging??
en wat doet hpi,3 segmets koppeling,lichtere rolletjes,race krukas,powerbox,powerfilter
?????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????
en wat is het verschil tussen deze membranen malossi hyperreed v12 en malossi hyperreed v14???
groeten bart
kerel 1 tip:
ga eerst eens wat kennis opdoen van scooters voordat je eraan begint

je weet nog helemaal NIETS over scooters..
je kent totaal geen namen..
je kunt waarschijnlijk totaal niet afstellen..
en je kunt waarschijnlijk niet eens goed rijden..

dus aan een snelle scooter beginnen is niet echt een slim plan volgens mij
tenzij je heeeel veeeel geld kwijt wil zijn.. dan zou ik het zeker doen

SBO Race Parc Fermé
Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2008, 19:29   #6 (permalink)
Registered User

lekker aardig ben jij
ik weet er van alles van en ik kan best rijden en ik kan afstellen ik weet alleen nie hoe die cil heet en wat al die dingen doen meeste weet ik wel maar nie zeker
ik wil alleen weten wat ik het best kan doen voordat ik er geld aan besteed
Old 10-03-2008, 11:31   #7 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

als je nog praat over "haal ik de 100 wel" zegt dat voor mij genoeg
ook over je kennis.

als je kan afstellen kun je ook weten waar je ongeveer moet beginnen met afstellen toch?

SBO Race Parc Fermé
Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2008, 15:42   #8 (permalink)
Registered User

na jezus he
zoveel weet ik er nou ook nie van
Old 10-03-2008, 15:51   #9 (permalink)
ScaR ?

Scarrie's Avatar

oftewel weet je er dus bijna niks vanaf

hpi heb je geen zak aan, aangezien dit voor een straatsetup imo totaal nutteloos is..
Ik zou gewoon eerst ervaring op doen..
Wil je dit niet dan zou ik gewoon een DR70 met gianelli shot of yasuni R, 17,5mm erop zetten...

Old 11-03-2008, 13:40   #10 (permalink)
Registered User

neem idd maar een dr70 met een gianelli shot of een yasuni R met een dellorto 17,5mm carb.. dan red je de 100 wel...
kalekat is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2008, 20:07   #11 (permalink)
we all c the tarmac

dr 70
sito+ (onbegrends en valt niet op)
std carbu (optrek wel belabberd )
malossi multivar
polini 2g koppeling
laatste 2 occasie gekocht vr samen 50€

duz totaal sommetje van een goeie 250-300€ eraan uitgegeven ..
rij nu ongeveer 103 (115 op de teller, duz afwijking afgeteld)
een terugloop is echt niet nodig onder een aerox vr de 100 te halen hoor en sito+ valt totaal niet op ...
SkiP000 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2008, 05:10   #12 (permalink)
ScaR ?

Scarrie's Avatar

hoe kun je in godsnaam de afwijking berekenen van je teller?
aangezien niet elke teller 'tzelfde afwijkt?

Ik zou eerder deze setup doen:

DR70 RPM
Sito+
standaard carb
powerone vario
standaard koppeling

Heb je wat meer te besteden en wil je een iets leukere setup:

Dr70 RPM
17.5mm carb
Gianelli shot / Yasuni R
powerone vario
standaard koppeling, anders hebo verstelbaar oid

Old 16-03-2008, 06:02   #13 (permalink)
ScaR ?

Scarrie's Avatar

Daar ging ik automatisch al vanuit

Last edited by Scarrie; 16-03-2008 at 06:07.
Scarrie is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2008, 11:03   #14 (permalink)
we all c the tarmac

Quote:
Originally Posted by Scarrie View Post
hoe kun je in godsnaam de afwijking berekenen van je teller?
aangezien niet elke teller 'tzelfde afwijkt?
't was gwn bedoelt om hem een idee te geven wat ik haal met deze setup
door verschillende keren op de bank gezet te hebben, voorbij van die flikken plakaten te rijden, en naast een auto ..
dan kom in ONGEVEER tot de conclusie dat hij zoveel afwijkt

Last edited by SkiP000; 16-03-2008 at 12:18.
SkiP000 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2008, 13:34   #15 (permalink)
6.78@150 / F0rum-Gek

MSSH's Avatar

Send a message via MSN to MSSH Send a message via Skype™ to MSSH
Krukas hoef je voor een DR echt niet te vervangen.
Een DR RPM is ook niks speciaals ik heb er meerdere voor mensen afgesteld en eigenlijk nooit een beter resultaat gehaald dan met een gewone DR, weggegooid geld dus.

De malossi sport die je hebt is gewoon een goed cilindertje, lopen net zo lekker als een DR alleen is die van malossi dus wat duurder door zijn naam.

Het enige wat ik zou doen als ik jou was is je 25mm carb omruilen voor een 17.5 exemplaar en dan lekker gaan afstellen.

Ik had op mijn Runner een DR70, 17,5 en een reverse en dat ding trok als de ziekte (wheelies zijn geen probleem) en liep 120 op de teller. Mijn schoonbroer rijdt met een Mallosi sport, 17,5 en Yasuni R en ook die trekt zeer goed, top is wat lager 90 op de teller momenteel en dat komt waarschijnlijk door een korte (ac) vertanding, maar die heb jij niet.

Ga dus gewoon aan de gang met afstellen met een 17,5 ipv die 25 en je scooter loopt echt lekker binnen de korste keren.

Wat richtlijnen kwa afstelling:
-Sproeier 85/90 (buisje luchtfilter eruit)
-Rollen ergens rond de 4 gr (varioring eruit)
-Rode drukveer van malossi
-Trekveren maakt niet uit welk merk als ze maar strakker zijn als origineel (omega chroom zijn hele fijne)

Old 20-03-2008, 15:47   #16 (permalink)
6.78@150 / F0rum-Gek

MSSH's Avatar

Tis dikke onzin zelfs wat je zegt.
Als jouw as gewoon in orde is en je lagers ook dan kan je daar zonder problemen mee rijden.

Ik ga niet alleen uit van mijn eigen scooter, maar ook de vele scooters die bij ons op de testbank al voorbij gekomen zijn. Vaak zat zie ik mensen met MHR Replica en een std. as die met 9-12 pk de deur uit gaan zonder ooit problemen te hebben.

Ik ken iemand die draait 13k op een standaard as en die houdt het ook al 2 jaar. Gewoon een kwestie van juist onderhoud en op tijd ingrijpen als je rare dingen hoort/merkt.

Old 20-03-2008, 20:41   #17 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Quote:
Originally Posted by MSSH View Post
Tis dikke onzin zelfs wat je zegt.
Als jouw as gewoon in orde is en je lagers ook dan kan je daar zonder problemen mee rijden.

Ik ga niet alleen uit van mijn eigen scooter, maar ook de vele scooters die bij ons op de testbank al voorbij gekomen zijn. Vaak zat zie ik mensen met MHR Replica en een std. as die met 9-12 pk de deur uit gaan zonder ooit problemen te hebben.

Ik ken iemand die draait 13k op een standaard as en die houdt het ook al 2 jaar. Gewoon een kwestie van juist onderhoud en op tijd ingrijpen als je rare dingen hoort/merkt.
dan moet je dat eens vertellen aan alle klanten van wie ik de krukas al heb vervangen doordat het toch net niet ging met 70cc...

dat JIJ heel toevallig nog nooit je krukas kapot hebt gehad is gewoon geluk hebben , heel simpel...

een std krukas heeft een stalen bigendlager , deze is is zeer gevoelig icm een 70cc..

onderhoudt heeft er overigens weinig mee te maken..

jij kent mensen die de boel heel houden met std as , geluk hebben dus..

ik ken ze ook wel , is puur geluk , maar nogmaals ik ken er ook (veel te) veel die met de std as wel op de koffie kwamen..

mja , ik ken er ook zat die achter de gokkast gaan staan , 9 van de 10 keer krijgen ze niks , heel soms winnen ze wat

Old 21-03-2008, 13:23   #18 (permalink)
6.78@150 / F0rum-Gek

MSSH's Avatar

Melf als je het zo zegt geef ik je gelijk.

Maar imo is een std. as die in orde is goed zat om op een DR mee te kunnen rijden.

Old 21-03-2008, 15:06   #19 (permalink)
race banaan

banaantjuh's Avatar

krukas lijkt me zoiezo wel verstandig om te vervangen
soms heb je geluk en soms niet
ik rijd nu ook met een stnd as , afkloppen hij houd het NU nog wel
maar kan zomaar zijn dat tie morgen naar de kloten is
maar ontopic :
tog beter DR70 , gianelli shot of yas r , en 17,5mm carburateur
reed hier ook mee op me zip , en reed als een gek
banaantjuh is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2008, 21:22   #20 (permalink)
New guy in town...

John's Avatar

Send a message via MSN to John
Wat een onzin zeg om je std as te vervangen voor een DR70...

Als je gewoon goed smeert er is er niks aan de hand. Wat een flauwekul allemaal.

"Ik heb 70cc dus met een andere krukas" blaat is dit.

Tuurlijk moet je geen DR70 op een krukas monteren die er al 10 a 20.000 km op heeft zitten. Maar op een relatief verse as is dat echt geen probleem.

Old 22-03-2008, 09:57   #21 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Quote:
Originally Posted by John View Post
Wat een onzin zeg om je std as te vervangen voor een DR70...

Als je gewoon goed smeert er is er niks aan de hand. Wat een flauwekul allemaal.

"Ik heb 70cc dus met een andere krukas" blaat is dit.

Tuurlijk moet je geen DR70 op een krukas monteren die er al 10 a 20.000 km op heeft zitten. Maar op een relatief verse as is dat echt geen probleem.
weet je wat pas onzin is , wat je nu zegt , het gaat niet om de smering , maar alleen om het lagertje wat onderin je drijfstang zit , genaamd bigend lager , deze is van staal en staal spatterd veel makkelijker uit elkaar dan de zilver legering lagers die in een goeie krukas zitten , meer smering helpt maar weinig , en teveel smering loopt de scooter voor geen meter en krijg je een smeerbak van binnen.

en het volgende wat onzin is dat het aan de km's ligt wat de as heeft gedraaid ,ik heb al vaker gezegd dat ik vrij veel assen heb stuk zien gaan met 70cc @ std as die nog maar mischien 1000 km hadden gelopen , terwijl er assen heel bleven die wel 35.000 hadden gelopen , dus je kunt van het aantal km's geen ruk aan..

het is heel simpel , wil je verstandig doen en narigheid voorkomen zet je er een andere as in , wil je eigenwijs doen en eventueel er zelf achter komen dat het mischien toch niet kan moet je het gewoon proberen , heel simpel.

ik zet altijd een andere as erin , en zo duur hoeft dat niet te zijn (zeker niet in verhouding tot wat het KAN gaan kosten als het wel stuk gaat) , en ik heb nooit problemen gehad met het drraaiende gedeelte van al die scooters en dat werd altijd gewaardeerd dat deze mensen zonder problemen hebben rondgereden , als ik de boel had laten stuk lopen was het anders geweest..

kortom , beter goed dan op de gok..

voorkomen is nog altijd beter dan genezen IMO...

mja , verdere loze discussies lijken mij overbodig , de Topicstarter en eventuele anderen moeten uiteindelijk zelf beslissen wat ze doen...

Old 22-03-2008, 18:36   #22 (permalink)
New guy in town...

John's Avatar

Send a message via MSN to John
Quote:
Originally Posted by melf #50 View Post
weet je wat pas onzin is , wat je nu zegt , het gaat niet om de smering , maar alleen om het lagertje wat onderin je drijfstang zit , genaamd bigend lager ,

en het volgende wat onzin is dat het aan de km's ligt wat de as heeft gedraaid
Dat "lagertje wat onderin je drijfstang zit" Blijft prima heel als je de boel goed afstelt en een klein scheutje meer olie in de tank gooit. Vaak gaan mensen te licht in rollen waardoor je een onodige belasting krijgt op al je lagers. (Bigend,Smallend,Krukuas lagers etc.)

Een DR 70 draait zowat niet meer toeren als een gewone std 50cc. erg veel meer belasting zit er niet.

Tuurlijk maakt het wel uit hoeveel KM's een as gedraaid heeft...
een as van 20.000 km heeft al behoorlijk wat te verduren gehad. Ik zou daar niet zo graag een 70cctje op gooien.

Old 22-03-2008, 20:15   #23 (permalink)
SBO #112

Don.'s Avatar

Als je er goed mee omgaat kan het geen kwaad...

Ik had een minarelli blok waar al 35.000 km een std. krukas inzat.
Hier heeft een DR70 opgezeten en daarna nog een EVO! Een EVO ja.

Verder uit ervaring merk ik dat het makkelijk kan. (ook vroeger met scooters van vrienden etc.) Mits je er goed mee omgaat.
Maar dat moet je met een dure krukas ook.

Echter, als je toch de keus hebt, waarom dan niet gelijk een nieuw power one asje erin? Dan zit je zoiezo op safe.
Don. is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2008, 20:41   #24 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Quote:
Originally Posted by John View Post
Dat "lagertje wat onderin je drijfstang zit" Blijft prima heel als je de boel goed afstelt en een klein scheutje meer olie in de tank gooit. Vaak gaan mensen te licht in rollen waardoor je een onodige belasting krijgt op al je lagers. (Bigend,Smallend,Krukuas lagers etc.)

Een DR 70 draait zowat niet meer toeren als een gewone std 50cc. erg veel meer belasting zit er niet.

Tuurlijk maakt het wel uit hoeveel KM's een as gedraaid heeft...
een as van 20.000 km heeft al behoorlijk wat te verduren gehad. Ik zou daar niet zo graag een 70cctje op gooien.
zoals ik al zei ,ik heb er tig kapot zien gaan op assen van ongeveer 1000km oud , dus aan de km's ligt het echt niet..

vergeet je niet 1 ding? of eigenlijk 2 ?

een 70cc is in diameter een stuk groter , dus de krachten die op de drijfstang komen zijn dan al meer dan een 50cc , komt nog bij dat een dr70 een kop heeft die in verhouding hoger op druk staat ,al met al stukken meer compressie , ofwel veel meer krachten op de drijfstang , en een dr70 zal toch echt wel iets meer toeren draaien met de juiste setup dan een std cilinder , ook al zou het maar 1000 a 1500 meer zijn..

maargoed , ik hoop dat jij er veel geluk mee hebt , maar het is niet terecht om daar anderen de mist mee in te laten gaan..

er zijn zoveel dingen die zomaar kunnen en vaak goed gaan , door rood licht heen rijden bijvoorbeeld ,maar eens komt een dag dat het wel mis is , en dat kun je voorkomen... net als bij het krukasje

maargoed , ik wil er geen woorden meer aan vuil maken..

Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 8 Months ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules