![]() |
|
Welcome to the Scooter Forum. Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races. Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands. Use this to search our site: |
|
|||||||
| Tuning voor gevorderden. Discussies en theorieën (minimaal 10 posts). |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Thread Tools |
|
|
#571 (permalink) | |
|
VST Tuner
|
Quote:
bij schakel bike's zou een hoge carterdruk dus voordeligger uit pakken en bij een scootertje dus een relatief lage druk __________________ |
|
|
|
|
| Sponsored Links (To remove this banner, please register.) |
|
|
#573 (permalink) | |
|
www.T-engines.nl
|
Quote:
Ik neem aan dat je bedoelt meer koppel onderin? Koppel kan net zo goed bovenin zijn en dan is het topvermogen wel hoger. __________________ |
|
|
|
|
|
|
#574 (permalink) |
|
Banned
|
meningen
Mijn mening (zolasd Ben dat goed kan zeggen) is dat Ben er geen ruk van snapt en zijn mening wel mag delen, maar dat het nergens op gebaseerd is.
Een hoe carterdruk+hoge compressiekamer zal zorgen voor (hele) lage toeren, en meeer koppel onderin (normaal gesproken) dit is de manier hoe tedeschi tuned. echter zie je dat als je koppel behoudt en meeer toeren maakt je veel meer vermogen hebt, plus rotatiesnelheid van de delen, dus met tegenwind etc. daar worden de wegrace 125cc motren meer op gebaseerd. je kunt tedeschi ook geen slechte tuner noemen ![]() ik maakte altijd blokken met veel druk en hoge compressie. tegenwoordig niet meer, vanwege de power die toch al te hoog is onderin. niemand rijdt met meteen 25 pk weg. en met hoge toeren zal een laag carterdruk beter scoren (en daar streef ik naar), zie ook NOS setups. een 19mm heeft trouwens minder vulling dan een 28mm, dus carter dient kleiner te zijn, zodat koppel onderin beter wordt gehandhaafd. gr heiko |
|
|
|
|
|
#583 (permalink) |
|
Registered User
|
volgens mij is een hogere carterdruk nodig om veel toeren te kunnen halen met een relatief brede powerband.
ik heb (veel ?)ervaring met zenoah 26cc motortjes en die krengen kunnen 20.000rpm onbelast halen en indien goed getuned 17a18000trpm belast. deze motortjes hebben al een erg klein carter maar toch als we meer gasreactie willen hebben en méér power bovenin(= meer toeren) doen we er een opgevulde uitgebalanceerde krukas in. op dergelijke motortjes voel je echt hoe groot het verschil is. vooral als de cilinder is bijgewerkt en/of als het 'pistonpoort' principe is vervangen door een 'reed valve' voel je die opgevulde krukas goed... aangezien dit ook een 2takt motor is denk ik uit die ervaringen die ik heb dat een hogere carterdruk beter is voor hogere toeren en gasreactie. nu weet ik niet of dit perfect bruikbaar is op een sprinter maarop een race scooter zou dit wel goed handig zijn is mijn bescheiden mening. __________________ |
|
|
|
|
|
#584 (permalink) |
|
Stage 6 #26
|
Ik sluit me aan bij de reactie van Jasper, vergeet ook niet dat je bij een lagere carterdruk meer mengsel beschikbaar hebt.
Een goede pijp trekt dit eruit, waardoor je dus meer vulling van de cilinder hebt, MITS je in de powerband zit, en mits je een goede pijp hebt! Als je geen goede uitlaat hebt, of buiten de powerband zit, kan je beter een hoge carterdruk hebben, omdat je cilinder dan geforceerd meer mengsel in de cilinder geduwd krijgt. Er wordt immers mengsel met een hogere druk bij de spoelpoorten aangeboden en in de cilinder geperst. @ onbegrensd, dit kan heel goed kloppen wat je zegt, maar houd rekening met het cartervolume ratio. Wat ik daarmee bedoel is, houdt rekening met het volume van het carter ten opzichte van het slagvolume van de cilinder. Metname bij kleinere cilinder inhouden zal je zien dat het carter onevenredig veel groter is dan de cilinderinhoud, en dat het carter volume dus eigenlijk veel te groot is voor het betreffende slagvolume. Als je dan dus het carter volume verkleind, wordt het eigenlijk altijd beter, omdat het van origine te groot is. Als je een carter hebt dat vrij klein is, en er vervolgens een veel grotere cilinder op zet, kan het vergroten van het carter volume positief uit pakken, omdat de carterdruk anders te hoog wordt. Verder heb ik ook wel gemerkt dat bij grotere carter volumes het topvermogen op een hoger toerental terecht komt. |
|
|
|
|
|
#585 (permalink) |
|
Registered User
|
ok dus mijn theorie klopt een beetje ivm lage carterdruk = meer vermogen bij meer toeren ?
voor de rest kan ik je héél goed volgen en ik denk dat je daar gelijk in hebt, zover mijn kennis reikt ivm die motortjes komt alles overeen wat jij hebt uitgelegd. __________________ |
|
|
|
|
|
#586 (permalink) | |
|
Registered User
|
Quote:
Gerben __________________ |
|
|
|
|
|
|
#587 (permalink) |
|
SBO'09
|
wat je ook niet moet vergeten is dat je zuiger minder druk/weerstand van het mengsel ondervind bij lage druk carters, hierdoor draait je krukas dus sneller door omdat hij het mengsel niet heel hard hoeft samen te persen,
wat hier weer het nadeel van is, is dat je door de geringe druk ook weinig mengsel in je cilinder wordt geperst(dus met minder stroomsnelheid) dit kan uiteraard weer verholpen worden door een goede uitlaat zoals EGT al zegt ![]() __________________ |
|
|
|
|
|
#588 (permalink) |
|
racertje
|
ik vraag mij af of er bij hoge toerentallen wel tijd is om het carter te vullen ?
komt het mengsel niet rechtstreeks van de carburateur ? (waarbij een laag cartervolume met zo weinig mogelijk loze ruimtes dus gewenst is). dan nog een vraag: zoals iedereen weet werkt minarelli bijna altijd met hogere toerentallen dan piaggio, zou dit ook door het verschil in cartervolume kunnen komen ? (iemand wel eens het verschil gemeten ?) __________________ |
|
|
|
|
|
#589 (permalink) | |
|
SF crew
|
Quote:
vroeg ik me ook af, als je van wat ideale waarden uitgaat (luchtsnelheid 343 m/s etc., 28mm carb, 14K rpm) kom je uit op zo'n 450cc wat je maximaal kan verplaatsen je carter in in 180graden ODP-BDP. Haal er een hele berg onperfectheden vanaf, en ik denk persoonlijk dat je nog wel meer dan genoeg over kan houden . Wil je het wat nauwkeuriger doen moet je weten wat de gemiddelde onderdruk is in je carter.Last edited by spacer08; 02-09-2008 at 20:40. |
|
|
|
|
|
|
#590 (permalink) |
|
ik bedoel maar
|
Ik wil zelf mooie geleidende spoelkanalen maken de cilinder in en iets meer volume hebben onder het membraan door deze op te hogen.
Want als ik de carters van crossers en karts bekijk zie ik daar ook geen grote gaten onder de spoelers , maar mooie kanalen __________________ |
|
|
|
|
|
#591 (permalink) | |
|
Banned
|
Quote:
en als je dat oppervlak eens goed bekijkt zie je dat dat onwijs veel inhoud is. |
|
|
|
|
|
|
#593 (permalink) | |
|
Banned
|
Quote:
![]() dit soort opmerkingen vind ik dus nergens voor nodig. de zuigers die ik bedoel zijn boring 46, 46,5 47 47,5 en 48,5 (80/85cc modellen) yamaha, yamaha, yamaha, yamaha, suzuki en kawa. ook bij karts zijn de spoelers erg groot en dus veel oppervlak ONDER het carter. gr heiko |
|
|
|
|
|
|
#594 (permalink) |
|
ik bedoel maar
|
Ik vind jouw opmerking overbodig.
Ik spreek over de vorm van het spoelkanaal in het carter en niet over het oppervlak danwel volume van het kanaal. Trek een van willekeurig sprint carter de cilinder eraf en je ziet 2 rechthoekige bakken eronder. Doe dat bij de door jouw voorgestelde 80cc crosser en je ziet een mooi gevormde baan die de cilinder in gaat. __________________ |
|
|
|
|
|
#595 (permalink) | |
|
Dijkman Crew
|
Quote:
Of je moet het gaan oplassen. Had jij dit ook niet gedaan heiko? Of was dit alleen de inlaat. __________________ |
|
|
|
|