Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Tuning voor gevorderden.

Tuning voor gevorderden. Discussies en theorieën (minimaal 10 posts).

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack (1) Thread Tools
Old 27-08-2008, 20:26   #571 (permalink)
VST
VST Tuner

VST's Avatar

Quote:
Originally Posted by MiKeY View Post
waar ikzelf met de tijd ben achter gekomen is dat als je een hoge carterdruk hebt(minder cartervolume dus), er meer koppel is...en bij een lage carterdruk weer meer topvermogen...
ecxact hetzelfde heb ik ook ondervonden.

bij schakel bike's zou een hoge carterdruk dus voordeligger uit pakken en bij een scootertje dus een relatief lage druk

VST is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 27-08-2008, 22:15   #572 (permalink)
Hej nog rol'n?

Jasper V's Avatar

Mijn ervaring is ook bij een kleiner volume meer koppel buiten de powerband en bij een groter volume meer topvermogen.
Ik werk vooral met 19mm carbs en ik denk dat het effect bij grotere carbs minder merkbaar is.

Old 28-08-2008, 06:42   #573 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by MiKeY View Post
waar ikzelf met de tijd ben achter gekomen is dat als je een hoge carterdruk hebt(minder cartervolume dus), er meer koppel is...en bij een lage carterdruk weer meer topvermogen...
Een hogere carterdruk heeft heel vaak bijna het zelfde effect dan een hogere compressie-verhouding.

Ik neem aan dat je bedoelt meer koppel onderin? Koppel kan net zo goed bovenin zijn en dan is het topvermogen wel hoger.

Old 28-08-2008, 11:45   #574 (permalink)
Banned

meningen

Mijn mening (zolasd Ben dat goed kan zeggen) is dat Ben er geen ruk van snapt en zijn mening wel mag delen, maar dat het nergens op gebaseerd is.

Een hoe carterdruk+hoge compressiekamer zal zorgen voor (hele) lage toeren, en meeer koppel onderin (normaal gesproken) dit is de manier hoe tedeschi tuned.

echter zie je dat als je koppel behoudt en meeer toeren maakt je veel meer vermogen hebt, plus rotatiesnelheid van de delen, dus met tegenwind etc.
daar worden de wegrace 125cc motren meer op gebaseerd.

je kunt tedeschi ook geen slechte tuner noemen

ik maakte altijd blokken met veel druk en hoge compressie. tegenwoordig niet meer, vanwege de power die toch al te hoog is onderin.

niemand rijdt met meteen 25 pk weg. en met hoge toeren zal een laag carterdruk beter scoren (en daar streef ik naar), zie ook NOS setups.

een 19mm heeft trouwens minder vulling dan een 28mm, dus carter dient kleiner te zijn, zodat koppel onderin beter wordt gehandhaafd.

gr heiko
heikoos2004 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 17:26   #575 (permalink)
New guy in town...

John's Avatar

Send a message via MSN to John
Er word ook steeds vergeleken met een vloeistof. Het emmer verhaal bijvoorbeeld.
Dat is natuurlijk ook onzin aangezien het mengsel wat door je inlaat loopt geen vloeistof is maar een gas.

Old 29-08-2008, 10:43   #576 (permalink)
6.78@150 / F0rum-Gek

MSSH's Avatar

Send a message via MSN to MSSH Send a message via Skype™ to MSSH
En de emmer met water heeft met zwaartekracht te maken, dat is bij je mengsel ook niet het geval.

Old 29-08-2008, 17:52   #577 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

Send a message via AIM to JohnB
My scooter:
ScooterbaseID
Het is absoluut geen gas. Het is een luchtmengsel met vernevelde benzine.
Maar zeker geen gas.

Old 29-08-2008, 18:03   #578 (permalink)
Banned

Quote:
Originally Posted by JohnB View Post
Het is absoluut geen gas. Het is een luchtmengsel met vernevelde benzine.
Maar zeker geen gas.
ik zou zeggen gas, want het is niet vloeibaar

maar liever zegt iemand iets nuttigs, over tuning.

gr heiko

Last edited by heikoos2004; 30-08-2008 at 20:20.
Old 31-08-2008, 05:51   #579 (permalink)
Lekker gewoon!

Sander's Avatar

Send a message via AIM to Sander Send a message via Yahoo to Sander
gewoon zo veel mogelijk wegfrezen!! waar geen alu zit, kan meer benzine!

thnx to: Boerenschuur Tuning & consultancy, Scooter Attack R/T, Fred Motoren Racing Team, Da-mol Tuning, www.fouteshirts.nl en van Rijs b.v. Stratenmakerij
Sander is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2008, 10:18   #580 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

Send a message via AIM to Aerox-Evo70
maar je wilt geen loze ruimtes creeren, dan krijg je alleen maar rare wervelingen die je ook niet wilt.

Old 31-08-2008, 21:10   #581 (permalink)
New guy in town...

John's Avatar

Send a message via MSN to John
Ongelofelijk! Wat een stelletje kleuters hier!

Ik heb het topic maar weer een beetje opgeschoond. De eerste die nu weer doorgaat gaat met vakantie!

Old 31-08-2008, 23:26   #582 (permalink)
stage6 abuser

twan nelissen's Avatar

ik heb getest met 2 carters op stage6 race setup
en voor mijn pakket is een carter waar weinig weg is gehaald beter
levert een strakkere grafiek en heeft meer koppel

Old 02-09-2008, 08:39   #583 (permalink)
Registered User

volgens mij is een hogere carterdruk nodig om veel toeren te kunnen halen met een relatief brede powerband.

ik heb (veel ?)ervaring met zenoah 26cc motortjes en die krengen kunnen 20.000rpm onbelast halen en indien goed getuned 17a18000trpm belast.

deze motortjes hebben al een erg klein carter maar toch als we meer gasreactie willen hebben en méér power bovenin(= meer toeren) doen we er een opgevulde uitgebalanceerde krukas in.

op dergelijke motortjes voel je echt hoe groot het verschil is.
vooral als de cilinder is bijgewerkt en/of als het 'pistonpoort' principe is vervangen door een 'reed valve' voel je die opgevulde krukas goed...

aangezien dit ook een 2takt motor is denk ik uit die ervaringen die ik heb dat een hogere carterdruk beter is voor hogere toeren en gasreactie.

nu weet ik niet of dit perfect bruikbaar is op een sprinter maarop een race scooter zou dit wel goed handig zijn is mijn bescheiden mening.

Old 02-09-2008, 11:20   #584 (permalink)
EGT
Stage 6 #26

EGT's Avatar

Ik sluit me aan bij de reactie van Jasper, vergeet ook niet dat je bij een lagere carterdruk meer mengsel beschikbaar hebt.
Een goede pijp trekt dit eruit, waardoor je dus meer vulling van de cilinder hebt, MITS je in de powerband zit, en mits je een goede pijp hebt!

Als je geen goede uitlaat hebt, of buiten de powerband zit, kan je beter een hoge carterdruk hebben, omdat je cilinder dan geforceerd meer mengsel in de cilinder geduwd krijgt. Er wordt immers mengsel met een hogere druk bij de spoelpoorten aangeboden en in de cilinder geperst.

@ onbegrensd, dit kan heel goed kloppen wat je zegt, maar houd rekening met het cartervolume ratio. Wat ik daarmee bedoel is, houdt rekening met het volume van het carter ten opzichte van het slagvolume van de cilinder.

Metname bij kleinere cilinder inhouden zal je zien dat het carter onevenredig veel groter is dan de cilinderinhoud, en dat het carter volume dus eigenlijk veel te groot is voor het betreffende slagvolume.
Als je dan dus het carter volume verkleind, wordt het eigenlijk altijd beter, omdat het van origine te groot is. Als je een carter hebt dat vrij klein is, en er vervolgens een veel grotere cilinder op zet, kan het vergroten van het carter volume positief uit pakken, omdat de carterdruk anders te hoog wordt.

Verder heb ik ook wel gemerkt dat bij grotere carter volumes het topvermogen op een hoger toerental terecht komt.
EGT is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 11:31   #585 (permalink)
Registered User

ok dus mijn theorie klopt een beetje ivm lage carterdruk = meer vermogen bij meer toeren ?

voor de rest kan ik je héél goed volgen en ik denk dat je daar gelijk in hebt, zover mijn kennis reikt ivm die motortjes komt alles overeen wat jij hebt uitgelegd.

Old 02-09-2008, 11:48   #586 (permalink)
Registered User

Gerben Visser's Avatar

Send a message via MSN to Gerben Visser
Quote:
Metname bij kleinere cilinder inhouden zal je zien dat het carter onevenredig veel groter is dan de cilinderinhoud, en dat het carter volume dus eigenlijk veel te groot is voor het betreffende slagvolume.
Als je dan dus het carter volume verkleind, wordt het eigenlijk altijd beter, omdat het van origine te groot is. Als je een carter hebt dat vrij klein is, en er vervolgens een veel grotere cilinder op zet, kan het vergroten van het carter volume positief uit pakken, omdat de carterdruk anders te hoog wordt.
Naar mijn idee kun je stellen dat je onder de zuiger net zoveel volume moet hebben als boven de zuiger. Zoals jij al aangeeft lukt dit meestal niet met kleinere cilinder inhouden, maar ik weet bijvoorbeeld dat een Honda CR250 een carter volume heeft van +/- 280cc, bijna 1 op 1 dus.

Gerben

Old 02-09-2008, 15:35   #587 (permalink)
SBO'09

thinuz's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
wat je ook niet moet vergeten is dat je zuiger minder druk/weerstand van het mengsel ondervind bij lage druk carters, hierdoor draait je krukas dus sneller door omdat hij het mengsel niet heel hard hoeft samen te persen,

wat hier weer het nadeel van is, is dat je door de geringe druk ook weinig mengsel in je cilinder wordt geperst(dus met minder stroomsnelheid) dit kan uiteraard weer verholpen worden door een goede uitlaat zoals EGT al zegt
thinuz is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 19:38   #588 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

Send a message via AIM to Aerox-Evo70
ik vraag mij af of er bij hoge toerentallen wel tijd is om het carter te vullen ?
komt het mengsel niet rechtstreeks van de carburateur ?
(waarbij een laag cartervolume met zo weinig mogelijk loze ruimtes dus gewenst is).

dan nog een vraag: zoals iedereen weet werkt minarelli bijna altijd met hogere toerentallen dan piaggio, zou dit ook door het verschil in cartervolume kunnen komen ?
(iemand wel eens het verschil gemeten ?)

Old 02-09-2008, 20:23   #589 (permalink)
SF crew

spacer08's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aerox-Evo70 View Post
ik vraag mij af of er bij hoge toerentallen wel tijd is om het carter te vullen ?
komt het mengsel niet rechtstreeks van de carburateur ?
<berekening>

vroeg ik me ook af, als je van wat ideale waarden uitgaat (luchtsnelheid 343 m/s etc., 28mm carb, 14K rpm) kom je uit op zo'n 450cc wat je maximaal kan verplaatsen je carter in in 180graden ODP-BDP.

Haal er een hele berg onperfectheden vanaf, en ik denk persoonlijk dat je nog wel meer dan genoeg over kan houden . Wil je het wat nauwkeuriger doen moet je weten wat de gemiddelde onderdruk is in je carter.

Last edited by spacer08; 02-09-2008 at 20:40.
spacer08 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 23:24   #590 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Ik wil zelf mooie geleidende spoelkanalen maken de cilinder in en iets meer volume hebben onder het membraan door deze op te hogen.

Want als ik de carters van crossers en karts bekijk zie ik daar ook geen grote gaten onder de spoelers , maar mooie kanalen

Old 03-09-2008, 07:51   #591 (permalink)
Banned

Quote:
Ik wil zelf mooie geleidende spoelkanalen maken de cilinder in en iets meer volume hebben onder het membraan door deze op te hogen.

Want als ik de carters van crossers en karts bekijk zie ik daar ook geen grote gaten onder de spoelers , maar mooie kanalen
als ik naar crossers kijk, zie ik onwijs grote spoelers, qua oppervlak.
en als je dat oppervlak eens goed bekijkt zie je dat dat onwijs veel inhoud is.
Old 03-09-2008, 08:33   #592 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
En als ik naar de zuiger kijk zie ik dat die onwijs groter is als die van mij.

Old 03-09-2008, 09:36   #593 (permalink)
Banned

Quote:
En als ik naar de zuiger kijk zie ik dat die onwijs groter is als die van mij.
ik zou als ik jou was, dan niet naar een 250cc kijken, maar naar een 80cc
dit soort opmerkingen vind ik dus nergens voor nodig.

de zuigers die ik bedoel zijn boring 46, 46,5 47 47,5 en 48,5 (80/85cc modellen)
yamaha, yamaha, yamaha, yamaha, suzuki en kawa. ook bij karts zijn de spoelers erg groot en dus veel oppervlak ONDER het carter.

gr heiko
Old 03-09-2008, 17:31   #594 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Ik vind jouw opmerking overbodig.

Ik spreek over de vorm van het spoelkanaal in het carter en niet over het oppervlak danwel volume van het kanaal.

Trek een van willekeurig sprint carter de cilinder eraf en je ziet 2 rechthoekige bakken eronder.
Doe dat bij de door jouw voorgestelde 80cc crosser en je ziet een mooi gevormde baan die de cilinder in gaat.

Old 09-09-2008, 23:35   #595 (permalink)
Dijkman Crew

Harjo's Avatar

Quote:
Doe dat bij de door jouw voorgestelde 80cc crosser en je ziet een mooi gevormde baan die de cilinder in gaat.
Inderdaad, en met een groot volume, dit is juist 1 van de beperkende faktoren bij een scooter carter.
Of je moet het gaan oplassen.

Had jij dit ook niet gedaan heiko?
Of was dit alleen de inlaat.

Old 09-09-2008, 23:38   #596 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Ik heb dan wel de mogelijkheid om die spoelgangen te creeeren zonder te lassen.

Maar ik denk dat als je mooie banen de spoelers in heb en een redelijk volume tussen membraan en de spoelers dat het wel aardig moet werken

Old 09-09-2008, 23:59   #597 (permalink)