Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Tuning voor gevorderden.

Tuning voor gevorderden. Discussies en theorieën (minimaal 10 posts).

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 06-05-2006, 09:39   #61 (permalink)
bimblair power!

Quote:
Originally Posted by azzink
tuurlijk, maar je hebt nooit meteen een goede pijp.. denk dat je toch wel een andere methode als basis moet nemen als je net begint met uitlaten fabriceren. Zo zijn meerdere mensen wel begonnen denk ik, later zul je bezig gaan met eigen formules etc. maar je moet het toch ergens van leren
Ik denk dat je als basis beter een bestaande pijp kunt nemen en dat ontwerp verranderen. Ik denk dat je dan een grotere kans hebt om met iets te eindigen dat goed presteerd.

Old 06-05-2006, 17:18   #62 (permalink)
Registered User

mjah, het was te proberen
Misschien dat ik d'r ooit gebruik van ga maken, gwoon als test.. .zoveel kost het nou ook weer niet En dan banken met fabrieks en eigenbouw, kijken wat er uitkomt.
azzink is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2006, 22:45   #63 (permalink)
D

nastykilla's Avatar

precies, het kan toch wel een richting zijn voor je pijp. Je kan dan altijd nog kloten met je bocht of tailpipe en dan testen en testen. het grootste probleem is om een goede formule te hebben die ook echt werkt. Er zijn vast wel mensen die dat hebben maar niet zomaar dat soort gegevens gaan weggeven logisch.
nastykilla is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2006, 18:39   #64 (permalink)
Registered User

Send a message via ICQ to g_samsonsr
he kerels . ik ken t programma en ik heb a 4 uitlaten gemaakt ermee. geloof mij , t werkt goed . het enige dat ik kan zeggen . is verleng het beginstuk van de uitlaat altijd met 2 cm.
g_samsonsr is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2006, 17:33   #65 (permalink)
Banned

100% lui's Avatar

oh mijn god anders kick je ff een oud topic ... zowiezo wat je nu zegt slaat nergens op , dat is bij elk blok en scooter verschillend , het kan natuurlijk bij jou wel goed uitgepakt hebben,maar dit betekent niet dat dit een vuistregel is.

Barry
100% lui is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2006, 17:55   #66 (permalink)
Super Moderator

Ronnie's Avatar

Send a message via AIM to Ronnie
Laten we er geen loze discussie van maken, maar voeg wat toe als je echt wat nuttigs hebt te zeggen...
Ronnie is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2006, 20:14   #67 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Quote:
Originally Posted by g_samsonsr
he kerels . ik ken t programma en ik heb a 4 uitlaten gemaakt ermee. geloof mij , t werkt goed . het enige dat ik kan zeggen . is verleng het beginstuk van de uitlaat altijd met 2 cm.
Wat een zinloze conclusie...jouw conclusie is gewoon dat jij te hoogtoerige uitlaten pakt voor jouw setup, niet gek dat het dan beter presteerd als je ze langer maakt, hierdoor wordt je uitlaat laagtoeriger, en presteerd dus beter op jouw cilindertje...

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2006, 12:37   #68 (permalink)
Who needs NOS ?

Joël's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pronk
Wat een zinloze conclusie...jouw conclusie is gewoon dat jij te hoogtoerige uitlaten pakt voor jouw setup, niet gek dat het dan beter presteerd als je ze langer maakt, hierdoor wordt je uitlaat laagtoeriger, en presteerd dus beter op jouw cilindertje...
Volgens mij snap je hem niet Pronk, hij laat het programma een uitlaatontwerp maken op basis van zijn setup en heeft de ervaring dat deze ontwerpen het goed doen mits ze 2 cm verlengd worden bij het mondstuk.

Old 06-09-2006, 13:09   #69 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joël
Volgens mij snap je hem niet Pronk, hij laat het programma een uitlaatontwerp maken op basis van zijn setup en heeft de ervaring dat deze ontwerpen het goed doen mits ze 2 cm verlengd worden bij het mondstuk.
Mijn excuses Ik dacht dat hij het over fabrieksuitlaten had die hij 2cm verlengde

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2006, 17:11   #70 (permalink)
Registered User

juist. ik heb het niet over een fabrieks uitlaat mar over een calculatie met het programma 2b calculator. uit ervaring heb ik al een paar uitlaatjes gemaakt ermee,maar hij presteert niet zoals je verwacht . hij pakt laater dan verwacht en de tempratuur loopt op.de 2 sm bijpassen bij de bocht laat de uitlaat wel naar verwachting draaien .
Old 06-09-2006, 17:13   #71 (permalink)
Registered User

ik heb pics ,maar ik kan die niet zetten op de site . kan ik ze naar iemand mailen die het kan doen voor mij ??
mail mij op g_samsonsr@hotmail.com. many thanx
Old 06-09-2006, 19:41   #72 (permalink)
De Generaal

Ruben's Avatar

www.tinypic.com

Deze site kan ze voor je hosten

Old 06-09-2006, 22:11   #73 (permalink)
Registered User

Als de temperatuur te veel oploopt is misschien je tailpipe te klein. Ik heb nog wel een programma voor je, als je dat proberen wel moet je maar je msn pm'en, dan kank je ze wel sturen. Of zijn er meer mensen die er belang bij hebben? Dan host ik ze eventueel.
azzink is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2006, 23:15   #74 (permalink)
Super Moderator

Ronnie's Avatar

Send a message via AIM to Ronnie
Altijd leuk om te hosten denk ik.
Zet ze maar neer als je wilt...
Ronnie is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 00:00   #76 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by Bart View Post
Ik denk dat je als basis beter een bestaande pijp kunt nemen en dat ontwerp verranderen. Ik denk dat je dan een grotere kans hebt om met iets te eindigen dat goed presteerd.
dat ben ik met je eens, trouwens de meeste berekeningen zijn gemaakt op basis van meerdere goed bewezen uitlaten.
wat ook veel informatie geeft is de temp. in de bocht, die weer invloed heeft op de geluidsnelheid.
een foute uitlaat kan wel het einde voor je Zuiger / cilinder betekenen.
Tom lievense is nu online   Reply With Quote
Old 11-02-2007, 16:01   #77 (permalink)
Registered User

[2nd]Ac_Next's Avatar

zijn er igg programma's voor het berekenen van een uitlaat ?

en hoe zit het igg met de doorlassing van de lassen die je op je metaal legt ?
mogen die er zijn of is het de bedoeling van zo min mogelijk ?

Old 11-02-2007, 16:22   #78 (permalink)
Registered User

Jumper's Avatar

Quote:
Originally Posted by [2nd]Ac_Next View Post

en hoe zit het igg met de doorlassing van de lassen die je op je metaal legt ?
mogen die er zijn of is het de bedoeling van zo min mogelijk ?
ja er zijn programma's, maar die geven je alleen een richting, beste uitlaat komt er door testen van vele modellen. Maak bv C21 na en verander wat kleine dingen zoals de lengte van de belly om maar iets op te noemen. De grondstoffen zijn toch niet duur en tijd is voor een hobbyist ook geen probleem.

Probeer niet te veel doorlassing te hebben, maar het kan geen kwaad, want bv een vacuumgeblazen bocht brengt geen extra vermogen met zich mee. Maar er zijn er altijd die het boeltje verkakken bij het lassen.

Old 13-02-2007, 10:56   #79 (permalink)
Registered User

[2nd]Ac_Next's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper View Post
ja er zijn programma's, maar die geven je alleen een richting, beste uitlaat komt er door testen van vele modellen. Maak bv C21 na en verander wat kleine dingen zoals de lengte van de belly om maar iets op te noemen. De grondstoffen zijn toch niet duur en tijd is voor een hobbyist ook geen probleem.

Probeer niet te veel doorlassing te hebben, maar het kan geen kwaad, want bv een vacuumgeblazen bocht brengt geen extra vermogen met zich mee. Maar er zijn er altijd die het boeltje verkakken bij het lassen.
mja lassen is niet echt het probleem maar je moet weten of je doorlassing mag hebben hé

zal het wel ooit eens proberen

heeft iemand zo die maten van die conusen ?

Old 13-02-2007, 22:12   #80 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:

nadeel van software is dat je nooit weet welke formules er achter zitten, dus ook nooit iets in de berekeningen kan verbeteren.
bovendien doe je er geen kennis door op omdat je niet weet waar je mee bezig bent.
Old 16-02-2007, 12:21   #81 (permalink)
Registered User

[2nd]Ac_Next's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tom lievense View Post
nadeel van software is dat je nooit weet welke formules er achter zitten, dus ook nooit iets in de berekeningen kan verbeteren.
bovendien doe je er geen kennis door op omdat je niet weet waar je mee bezig bent.
ja idd maar is het dan gewoon testen ?

en hoe kan je de conen meten van bvb een C21 ? iedere keer de grootste diameters meten en dan zo de conen uitekenen ?

Old 20-02-2007, 19:30   #82 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
ja idd maar is het dan gewoon testen ?

en hoe kan je de conen meten van bvb een C21 ? iedere keer de grootste diameters meten en dan zo de conen uitekenen ?
hoofdzakelijk testen, er is eingelijk maar 1 ding goed te berekenen en dat is de lengte.

van de conen meet je gewoon de kleinste diameter de grootste en de lengte, dat teken je uit op papier en trek je de lijnen door tot op een punt. daar zet je de passerpunt op, en tekent de circel gelijk met de bovenkant van je uitgetekende conis. nu doe je de grootste diameter maal 3.14 en meet die met de radius mee. zo doe je de kleinste diameter ook.
Old 08-08-2007, 20:45   #83 (permalink)
Member

LucF's Avatar

Ja dat geldt voor de vele amateurs en berekenings programma's die opinternet te vinden zijn, maar niet als die op wetenschappelijke basis plaats vindt. Of als je daar een studie van gemaakt hebt.
Groeten,
Luc

http://forum.scooterforum.net/forum/...ad.php?t=77367
LucF is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2007, 22:05   #84 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by LucF View Post
Ja dat geldt voor de vele amateurs en berekenings programma's die opinternet te vinden zijn, maar niet als die op wetenschappelijke basis plaats vindt. Of als je daar een studie van gemaakt hebt.
Groeten,
Luc
Ik neem als uitgangspunt het uitlaatpoortoppervlakte, daarmee reken ik de begin diameter uit. Vervolgens kies ik de gewenste Dmax uit, en schaal ik de uitlaat op. En de lengte aan de hand van het gewenste toerental.

Tot nu toe heb ik hier altijd goede resultaten mee geboekt, ik wil niet beweren dat het niet beter kan.

Gr,
Tom
Old 20-09-2007, 11:11   #85 (permalink)

DN072's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/...pe_main_en.htm

Ook nog een uiltaat berekening programma'tje
Je moet hiervoor wel java hebben.
Was deze al bekend bij mensen? Alles is wel in het engels/duits geschreven.
Maar ziet er wel leuk uit.
Misschien heeft iemand er wat aan?

Greetz Daniel

Old 20-09-2007, 18:19   #86 (permalink)
minibiker

Quote:
Originally Posted by LucF View Post
Groeten,
Luc
sorry dat ik het vermeld,

maar de uitlaatberekening die jij hebt gemaakt voor mijn piaggio mini gaf een dramatische grafiek (7 pk en niet boven de 10.000 rpm getest bij valentino @ goes ) en vervolgens er 1 bij abt laten berekenen en ook zelf gemaakt.

dit gaf 12 pk en wat meer toeren (kortom een betere grafiek )

rossi-nr.1 is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2007, 02:14   #87 (permalink)
Self-Testing=Succes!

Martinus's Avatar

Send a message via MSN to Martinus
My scooter:
ScooterbaseID
Ach,elke tuner of ontwerper zal wel zijn betere en slechtere uitlaten gemaakt hebben zeker

Khoop maar dat Luc mijne goed gaat maken
Misschien een domme vraag,maar bereken je nog steeds uitlaten op dit moment luc?

Mvg
Martinus is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 22:00   #88 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by rossi-nr.1 View Post
sorry dat ik het vermeld,

maar de uitlaatberekening die jij hebt gemaakt voor mijn piaggio mini gaf een dramatische grafiek (7 pk en niet boven de 10.000 rpm getest bij valentino @ goes ) en vervolgens er 1 bij abt laten berekenen en ook zelf gemaakt.

dit gaf 12 pk en wat meer toeren (kortom een betere grafiek )
Heb je zelf de ligging van de powerband bepaald, of heeft luc dit voor jouw gedaan? En kwam dit overeen met praktijk?

Ik weet niet hoe ABT zijn uitlaten berekend maar het zou me niks verwonderen dat dit ook gewoon gebeurd aan de hand van opschaal waarden en ervaringen. Aan natuur/wiskundige berekeningen hecht ik niet zoveel waarde, omdat je simpelweg niet elk verschijnsel in kaart kan brengen.