Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Tuning voor gevorderden.

Tuning voor gevorderden. Discussies en theorieën (minimaal 10 posts).

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 08-11-2007, 20:55   #91 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by Rommit View Post
Misschien een "kicker" maar kon er niet echt uitkomen.

Welke dikte van het materiaal gebruik je voor de uitlaten ? ( 0,7 mm of iets dergelijks ? )

En een ander type staal gebruiken ( bijv RVS ) , heeft dit nog invloed op prestaties ? ( kan je dan ook een ander dikte nemen ? )

Welk dikte ( binnenmaat + buitenmaat ) van de tailpipe kan je het beste aan houden ?

Heeft het lassen nog invloed ( dus een bobbel aan de binnenkant van de conus ) lijkt mij wel toch ?

Alvast bedankt !
Plaatdikte zit meestal zo tussen de 0.5 en 1.0 Dunner matriaal is in theorie beter, maar niet merkbaar. Zelf zou ik gewoon plaatstaal (St 37) gebruiken. Het is niet duur, en het is makkelijker te bewerken dan bijvoorbeeld RVS.

Tailpipe diameter is afhankelijk van het ontwerp van de uitlaat. Ga hier niet zomaar mee experimenteren, want een te kleine diameter kan leiden tot ernstige thermische problemen.

Probeer de uitlaat van binnen zo glad mogelijk te houden.
Tom lievense is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 08-11-2007, 22:27   #92 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Je pakt toch conus per conus, dus als er 2 opelkaar gebakt zitten kan je de lasnaad natuurlijk aan de binnenkant afvlakken dmv een dremel ofzo.

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is nu online   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 22:48   #93 (permalink)
Registered User

niet altijd he.. Op een gegeven moment kun je er niet meer bij . Je kunt niet met een dremel in de tail komen bvb. Maar je moet idd een goede doorlas zien te krijgen, sommigen werken ook met een backing gas, dit is gas aan de achterkant laten lopen, zodat de binnenkant van de las niet verbrand en ruw word. Maar het moet ook wel zonder kunnen, een tig apparaat is wenselijk. Maar ze doen het ook wel met co2 of autogeen, of hardsolderen kan ook nog.
azzink is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 23:09   #94 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Quote:
Originally Posted by azzink View Post
niet altijd he.. Op een gegeven moment kun je er niet meer bij . Je kunt niet met een dremel in de tail komen bvb. Maar je moet idd een goede doorlas zien te krijgen, sommigen werken ook met een backing gas, dit is gas aan de achterkant laten lopen, zodat de binnenkant van de las niet verbrand en ruw word. Maar het moet ook wel zonder kunnen, een tig apparaat is wenselijk. Maar ze doen het ook wel met co2 of autogeen, of hardsolderen kan ook nog.

Snap ik, maar lijkt me sowiezo handig om aan de achterkant te beginnen,ik heb liever een lasnaad in de voorbocht zitten dan bij de tail, weet niet hoe het met jou zit?

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is nu online   Reply With Quote
Old 09-11-2007, 11:16   #95 (permalink)
Nou, Gezellig hoor !

Rommit's Avatar

Send a message via MSN to Rommit Send a message via Skype™ to Rommit
My scooter:
ScooterbaseID
Dat wat er nu beweerd word over het lassen

Dan plaats je de platen tegen elkaar en last dan , met als gevolg dat je een rups krijgt aan zowel de binnen als de buitenkant toch ?

Nu had ik het bedacht om het zo te doen.

door aan beide platen een halve milimeter eraf te vrezen ( vandaar dat ik vroeg of je 1 mm rvs kan gebruiken ) , krijg je 2 platen die over elkaar schuiven en vervolgens ( bijna ? ) naadloos afsluiten.

Vervolgens aan de buitenkant aflassen.

Zo heb je toch een gladde binnenkant ? ( of ben ik nou gek ? :-P)

Plaatje ter verduidelijking

Old 09-11-2007, 12:49   #96 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

Send a message via AIM to Aerox-Evo70
waarom wil je perse een perfect gladde binnenkant ?

cones met een verschillende hoek kun je moeilijk zo over laten lopen.

Old 09-11-2007, 16:04   #97 (permalink)
Registered User

idd, een te scherpe hoek geeft veel vreemde reflectie van de uitlaatpulsen. Daarom worden uitlaten soms ook wel gehydroformed, maar er is geen concreet bewijs dat dit beter is. En daarbij is de vraag, hoe wil je deze overgang creeren als er sprake is van een hoek tussen de verschillende delen, wat meestal zo is.
azzink is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2007, 17:43   #98 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by Rommit View Post
Dat wat er nu beweerd word over het lassen

Dan plaats je de platen tegen elkaar en last dan , met als gevolg dat je een rups krijgt aan zowel de binnen als de buitenkant toch ?

Nu had ik het bedacht om het zo te doen.

door aan beide platen een halve milimeter eraf te vrezen ( vandaar dat ik vroeg of je 1 mm rvs kan gebruiken ) , krijg je 2 platen die over elkaar schuiven en vervolgens ( bijna ? ) naadloos afsluiten.

Vervolgens aan de buitenkant aflassen.

Zo heb je toch een gladde binnenkant ? ( of ben ik nou gek ? :-P)

Plaatje ter verduidelijking

Natuurlijk gaat dat. Ook op aansluitingen van de conen is het wel mogelijk. Aleen is het heel veel werk, met een vermogenswinst die waarschijnlijk niet eens meetbaar is. Om vermogen te winnen is het effectiever onderzoek te doen naar een beter ontwerp. Daarbij komt dat een doorlassing van 75% genoeg is. Als er scheuren ontstaan is dit bijna altijd naast de las, omdat het matriaal daar wat verbrand/bros is.
Old 09-11-2007, 18:19   #99 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

0.5 mm van 1 mm plaat affrezen? succes .. Het is al niet te maken zoiets + waar is het voor nodig, mocht er een vervelende doorlas zijn kan je die zo vlak slijpen van binnen, dat is alleen als je conus voor conus erop maak

Quote:
Om vermogen te winnen is het effectiever onderzoek te doen naar een beter ontwerp.
en daar is alles mee gezegt.

Old 11-11-2007, 11:38   #100 (permalink)
Nou, Gezellig hoor !

Rommit's Avatar

Send a message via MSN to Rommit Send a message via Skype™ to Rommit
My scooter:
ScooterbaseID
Oke bedankt in ieder geval voor de info wat betreft het lassen

Maar nu rest mij nog 1 vraag

Hoe zit het met de aansluiting op de cilinder ?

Nu zat ik zelf te denken aan een losse flens waar je de uitlaat vervolgens over heen schuift

Maar moet hier nog iets van een pakking tussen ? of kan dit gewoon koud op elkaar ?

En maakt het nog wat uit onder welke hoek de aansluiting verloop naar de rest van de uitlaat ?

Zoals hierbij deze gianelli , zijn het vrij scherpe hoeken en dan rechtdoor naar achteren.

Heeft dit heel veel invloed ?

"Sorry voor als het n00b vragen zijn , maar dit is de 1e uitlaat die ik zelf maak "

Old 30-11-2007, 23:55   #101 (permalink)
Jim

Performance70's Avatar

Oke bedankt in ieder geval voor de info wat betreft het lassen

Hoe zit het met de aansluiting op de cilinder ?

Gewoon goed aansluitend en niet lekkend

Nu zat ik zelf te denken aan een losse flens waar je de uitlaat vervolgens over heen schuift

Maar moet hier nog iets van een pakking tussen ? of kan dit gewoon koud op elkaar ?

kan gewoon koud op elkaar

En maakt het nog wat uit onder welke hoek de aansluiting verloop naar de rest van de uitlaat ?

Zoals hierbij deze gianelli , zijn het vrij scherpe hoeken en dan rechtdoor naar achteren.

Heeft dit heel veel invloed ?

Zo vloeiend mogelijk (header) en de hoeken hebben zeker invloed en dit bereken !

Old 01-12-2007, 00:28   #102 (permalink)
Ben
Fucked

Ben's Avatar

Send a message via MSN to Ben Send a message via Yahoo to Ben Send a message via Skype™ to Ben
My scooter:
ScooterbaseID
Wat zou er dan gebeuren als je er een 90° bocht op zou zetten , zo naar het expansie gedeelte ? Net als de C16 , C20 , C21 , C30 en andere race uitlaten ?

:W
Ben is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2007, 02:45   #103 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

dan wordt ie hoogtoeriger omdat je hem korter maakt...

Old 01-12-2007, 17:16   #104 (permalink)
Nacht Burgermeester

NeoHippie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tom lievense View Post
Plaatdikte zit meestal zo tussen de 0.5 en 1.0 Dunner matriaal is in theorie beter, maar niet merkbaar. Zelf zou ik gewoon plaatstaal (St 37) gebruiken. Het is niet duur, en het is makkelijker te bewerken dan bijvoorbeeld RVS.
RVS zou de eigenschappen van de uitlaat theoretisch gezien wel moeten beïnvloeden. De warmte geleiding van RVS is immers veel lager dan staal. Hierdoor zouden de gassen in de pijp dus warmer blijven, wat vervolgens de pulsering weer beïnvloed. Of dit merkbaar is? Als je verschil in plaatdikte ook niet merkt zal het weinig invloed hebben. Model is zodoende toch weer het meest bepalend.

Old 01-12-2007, 18:15   #105 (permalink)
Jim

Performance70's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bounkass View Post
Wat zou er dan gebeuren als je er een 90° bocht op zou zetten , zo naar het expansie gedeelte ? Net als de C16 , C20 , C21 , C30 en andere race uitlaten ?
Je ziet ook dat ze vloeiender zijn als de yasuni R bijvoorbeeld.

Maar juist de lengte heeft het meeste invloed.

Old 01-12-2007, 19:19   #106 (permalink)
www.T-engines.nl

Quote:
Originally Posted by Performance70 View Post
Zo vloeiend mogelijk (header) en de hoeken hebben zeker invloed en dit bereken !
Wat voor invloed zou dit volgens jouw hebben?
Old 01-12-2007, 21:15   #107 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by NeoHippie View Post
RVS zou de eigenschappen van de uitlaat theoretisch gezien wel moeten beïnvloeden. De warmte geleiding van RVS is immers veel lager dan staal. Hierdoor zouden de gassen in de pijp dus warmer blijven, wat vervolgens de pulsering weer beïnvloed. Of dit merkbaar is? Als je verschil in plaatdikte ook niet merkt zal het weinig invloed hebben. Model is zodoende toch weer het meest bepalend.

En toch merk ik met 0.7 mm plaatstaal op me schakel brommer dat hij in de 1ste en 2de versnelling minder vermogen levert dan in hogere versnellingen. Denk zelf dat dit komt doordat de uitlaat pas na de 2de versnelling goed genoeg opgewarmt is en dus dan pas ze volle vermogen levert. Ik ga nog testen met hitteband om de bocht heen om te zorgen dat in de 1ste 2 versnellingen hij sneller op temperatuur is.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen? En of die hitteband nut zal hebben?
Lucas. is nu online   Reply With Quote
Old 02-12-2007, 11:06   #108 (permalink)
Banned

Quote:
Originally Posted by MasterSword View Post
En toch merk ik met 0.7 mm plaatstaal op me schakel brommer dat hij in de 1ste en 2de versnelling minder vermogen levert dan in hogere versnellingen. Denk zelf dat dit komt doordat de uitlaat pas na de 2de versnelling goed genoeg opgewarmt is en dus dan pas ze volle vermogen levert. Ik ga nog testen met hitteband om de bocht heen om te zorgen dat in de 1ste 2 versnellingen hij sneller op temperatuur is.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen? En of die hitteband nut zal hebben?
we zijn toch met een gevordere topic bezig?

stel je bent nu voorbij je versnellingen en je gaat weer terugschakelen en start bij de 1e dan is je pijp toch WEL warm? of snap ik het nou niet, sorry hoor
heikoos2004 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2007, 12:44   #109 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

je hebt in de 1e en 2e versnelling ook meestal iets minder vermogen omdat ie te snel door de powerband knalt.

dat heeft niks met de plaatdikte te maken...

Old 02-12-2007, 17:14   #110 (permalink)
Lageweg Tuning

mario's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aerox-Evo70 View Post
je hebt in de 1e en 2e versnelling ook meestal iets minder vermogen omdat ie te snel door de powerband knalt.

dat heeft niks met de plaatdikte te maken...
Vaak staat ie dan te rijk onderin. Dus te grote stationairsproeier of naaldstand te hoog. Dan moet ie eerst schoon branden en dat duurt effe.

Plaatdikte / materiaal kan van invloed zijn bij hoge snelheid / regen. De uitlaatgastemperatuur kan dan veranderen waardoor de werking van de uitlaat veranderd.

PM voor info
mario is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2007, 12:41   #111 (permalink)
HGS tuner

Huib's Avatar

ik zoek een uitslag van een 2 fast mina pijp

iemand?

Old 10-12-2007, 18:59   #112 (permalink)
Hoi..

Boelie035's Avatar

Send a message via MSN to Boelie035
Doe mij die ook maar.. , doe gelijk de maten even erbij
Boelie035 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 14:47   #113 (permalink)
EPC/RST

Jordi #130's Avatar

ik neem aan dat dit niet de bedoeling is? jullie doelen op de JS pijp neem ik aan, daarvoor moet je toch contact opnemen met joel imo...

Jordi #130 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 21:12   #114 (permalink)
TKTuning? PM!

Tom.#86's Avatar

Quote:
Originally Posted by J-tuning View Post
ik neem aan dat dit niet de bedoeling is? jullie doelen op de JS pijp neem ik aan, daarvoor moet je toch contact opnemen met joel imo...

Ik denk dat Huib de echte 2fast pijp bedoelt.

Tom.#86 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 23:28   #115 (permalink)
Kawa KX 250

Heb ff gauw op de in de beginpost vermelde site gekeken, maar heb 2 vraagjes:

Kun je een pijp ongestraft in allerlei bochten wringen, of gaat de voorkeur uit naar een rechte pijp en als er een bocht in moet dan liefst zo ruim (qua radius) mogelijk?

Is het mogelijk om de werking van een pijp te testen/simuleren in een programma als MatLab?

Old 23-01-2008, 23:49   #116 (permalink)
Hej nog rol'n?

Jasper V's Avatar

Matlab lijkt me niet het meest ideale programma, omdat je zelf een model van de uitlaat, uitlaat/cilinder of nog liever het complete blok moet maken.

In de bestaande 2-takt simulatieprogramma is dit al voor je gedaan, al weet je dan niet hoe competent het model is.

Old 24-01-2008, 16:32   #117 (permalink)
Kawa KX 250

Quote: