Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Tuning voor gevorderden.

Tuning voor gevorderden. Discussies en theorieën (minimaal 10 posts).

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 04-07-2009, 07:56   #1 (permalink)
Ja, van tv ja!

Danny Phantom's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Wheelspin

Goedenmorgen allen!

Wheelspin, wie kent het niet? Iedereen heeft er wel last van, van normale scooters tot zelfbouw frame's. Aangezien er nog geen topic was over wheelspin open ik dus dit topic! Er word in andere forum gedeeltes al het een en ander gediscussieerd over het fenomeen genaamd wheelspin

Laten we nu dus die discussie in een algemeen topic houden

Ik trap af:

Ik zie dat zelfbouw frames toch wel vaak last hebben van wheelspin, dit komt (denk ik) doordat er te weinig druk op het achterwiel is.
Nu kwam ik op dit stomme idee, als het blok nu verder naar voor word geplaats zodat je als het ware boven je achterwiel zit en dan een wheeliebar monteert. Zo heb je superveel druk op je achterband waardoor je dus een stuk minder last van wheelspin zou moeten hebben in theorie dan.

Ik weet niet of dit in de praktijk mogelijk is? Blijft da machine dan nog wel bestuurbaar?

Ben benieuwd wat er uit dit topic zal voortvloeien
Quote:
Aantal discussie punten:

-Banden keus
-Burnen, band opwarmen
-Druk verhogen op de achterband
-Het aantal Bar in de band

En vast nog wel wat meer, maar daar komen jullie wel mee
*aan de moderators: Als dit topic niet juist geplaatst is of als jullie het een onzinnig topic vinden dan hoor ik dat graag

Old 04-07-2009, 08:20   #2 (permalink)
6.26

René S.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Danny Phantom View Post

Ik trap af:

Ik zie dat zelfbouw frames toch wel vaak last hebben van wheelspin, dit komt (denk ik) doordat er te weinig druk op het achterwiel is.
Nu kwam ik op dit stomme idee, als het blok nu verder naar voor word geplaats zodat je als het ware boven je achterwiel zit en dan een wheeliebar monteert. Zo heb je superveel druk op je achterband waardoor je dus een stuk minder last van wheelspin zou moeten hebben in theorie dan.

Ik weet niet of dit in de praktijk mogelijk is? Blijft da machine dan nog wel bestuurbaar?
Dat zou je denken inderdaad maar als je dan beetje snel ding hebt klapt hij te hard in de weeliebar waardoor je alsnog wielspin hebt. Dan begint de achterkant gewoon te stuiteren. Je moet een balans vinden tussen geen spin en niet te hard in de weeliebar klappen.

Wanneer je dat hebt merk je amper dat je op de weeliebar rijd. Gewoon gas en erop, ding rijd wel rechtdoor

René S. is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2009, 10:20   #3 (permalink)
XSH crew

Pikeheat's Avatar

Persoonlijk denk ik dat het teveel aan de bandenkeuze ligt van de machine en de bandenspanning.

bijvoorbeeld een stage 6 slick, ik zou er niet aan beginnen. Zelfs met 0,8 bar erin en niet tot heet lang burnen, maakt geen reet uit wheelspin heb je toch met die bandjes is mijn ervaring.

wij rijden nou met de sava soft slick wat eigelijk wel goed bevalt.

Natuurlijk zijn er ook nog producten die er voor zorgen dat je band nog zachter word (sticky tire enz) wij hebben dit nog nooit geprobeert

Old 04-07-2009, 10:52   #4 (permalink)
Ja, van tv ja!

Danny Phantom's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Mag je dat soort producten gebruiken volgens het reglement dan?

Ik weet zelf niet of ik persoonlijk last heb van wheelspin, lang geleden dat ik gereden heb!
Zullen zondag wel zien of ik met of zonder wheelspin weg kan op dat ding

Old 04-07-2009, 14:38   #5 (permalink)
38.8KG 22.2HP 6.83s

kees's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Nou danny jij bent wat zwaarder dus jij hebt er niet zo last van denk ik

Maar, er word gezegd dat de ideale bedrijfstemperatuur van een band 60 graden is. Ik rijd met een TT92 en heb er vrijwel nooit last van gehad. Met een Deestone was not done voor mij terwijl Bas Cleassen er al een wedstrijd mee gewonnen heeft en meerdere malen onder de 7 is gegaan met zijn machine zonder wheelspin.

Wat in iedergeval niet goed is, is je band te warm burnen aangezien dan als de band koud word word de toplaag van de band heel hard en heb je geen grip meer..
kees is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2009, 15:01   #6 (permalink)
Sonicmans

Thomans's Avatar

Hoe denkt iedereen over een lage druk in je band? En dan heb ik het over 0,5 bar oid. Tuurlijk je hebt een stuk meer grip over het algemeen door de vergote oppervlakte, maar je hebt ook een meer weerstand op het wegdek in theorie. OF word dit verwaarloosd doordat je band uitzet op hoge snelheid?

Old 04-07-2009, 18:17   #7 (permalink)
150m @ 6,16 no NX

Tommy's Avatar

Ik rij met Sander zijn ding vaak met 0,5 bar erin, topsnelheid gaat er niet van naar beneden. Te lage druk is iedergeval ook niet goed voor de grip ben ik achtergekomen.

Superspecial kampioen 2007/2009
Tommy is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 14:27   #8 (permalink)
Sic User

rs2racer's Avatar

idd, je hebt dan een veel lagere gemiddelde oppervlaktedruk. En de band kan gaan glijden over de velg.
Joël kan hier btw denk ik erg veel over vertellen.

Old 05-07-2009, 22:50   #9 (permalink)
www.T-engines.nl

Tom lievense's Avatar

Quote:
Originally Posted by rs2racer View Post
idd, je hebt dan een veel lagere gemiddelde oppervlaktedruk. En de band kan gaan glijden over de velg.
Joël kan hier btw denk ik erg veel over vertellen.
Uiteraard neemt de kracht per oppervlakte-eenheid af, maar dat is niet waar het hier om gaat. De richting waarin de band vervormd is ook heel bepalend. Tevens is het zo dat een band met een lagere druk zich mooier aanpast aan het betreffende wegdek.

Last edited by Tom lievense; 11-07-2009 at 12:15.
Tom lievense is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 16:43   #10 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

zga iedereen rijd met een staafje achter, zou een goed afgestelde veer achterop niet nuttig zijn wat betreft wielspin?

Old 06-07-2009, 18:04   #11 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

Quote:
Originally Posted by ruud. View Post
zga iedereen rijd met een staafje achter, zou een goed afgestelde veer achterop niet nuttig zijn wat betreft wielspin?
veer op een sprintframe is nogal lastig te maken volgens mij..
kun je me ook uitleggen waarom een veer dan beter zou werken? ik probeer het me in te beelden maar kan er nix van maken namelijk..

verder weet ik niet zo gek veel van het gebeuren af..

SBO Race: Wedstrijdleider

Voor vragen mail naar info@stichtingsbo.nl
Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 17:18   #12 (permalink)
Registered User

voor zover ik weet gaat een veer niet op een sprintframe omdat die meestal onderlangse ophanging hebben toch ?
bartj is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 17:51   #13 (permalink)
XSH crew

Pikeheat's Avatar

Als je geen technisch inzicht hebt, of opmerkingen die nergens op slaan reageer hier dan ook niet. Tuurlijk kan je een veer maken op een sprintframe hoe dan ook.

Ik denk zelf dat wheelspin hierdoor niet veel anders zal worden, maar je juist ook nog is een wheelie erdoor krijgt. Omdat de veer uiteraard inveert.

Old 07-07-2009, 22:59   #14 (permalink)
150m @ 6,16 no NX

Tommy's Avatar

Wheelybar werkt als een veer

Old 08-07-2009, 12:59   #15 (permalink)
Skyline!

Speezkeesz's Avatar

Ik rijd dit jaar niet meer met een stage6 slick maar met een vredestein band, die bevalt mij stukken beter met de stage6 had ik strepen tot 20 a 30 meter met de vredestein op 0.6 bar is dit stukken minder

Old 08-07-2009, 14:13   #16 (permalink)
150m @ 6,16 no NX

Tommy's Avatar

je hebt nog helemaal niet gereden dit jaar Welke type band is dat kees? 12 inch?

Old 08-07-2009, 14:59   #17 (permalink)
Registered User

Koen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy View Post
Wheelybar werkt als een veer
Wheelybar werkt inderdaad als een veer.
Maar een wheelybar levert een andere kracht als een veer op het frame.
Koen is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2009, 23:20   #18 (permalink)
Ben

Ben's Avatar

Send a message via MSN to Ben Send a message via Yahoo to Ben Send a message via Skype™ to Ben
Wheelybar zou niet eens hoeven moeten imo. Denk dat als je idd wat Danny zegt een goed gewichtverdeling heb en een goede banden druk hebt en een band met zacht(er) materiaal wat op een goede temperatuur is , dat je dan een heel eind komt.

Ik heb nog niet vlakke(re) banden zien voorbij komen in dit topic ? Weet dat er een sprinter is geweest destijd wat niet goed ging , maar er is verder weinig tot niets mee gedaan. Toch ?
Ben is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2009, 00:08   #19 (permalink)
Lange Jan

[Nelis]'s Avatar

Ik rijd nu met een TT92 achter, en ik moet echt een goede balans zien te vinden.

Zit ik te ver naar voren, krijg ik wheelspin. Zit ik te ver naar achteren krijg ik een wheely. Ook met het burnen heb ik de vorige sprint veel uitgeprobeerd.

Kort buren heeft weinig zin aangezien je band weer snel afkoeld. Burn je te lang word idd. de toplaag hard en heb je alsnog geen grip.

Ik ben ook benieuwd of de oppervlakte nou zoveel uitmaakt?

Heeft een deestone band bijv. meer kans op wheelspin dan een TT92 qua oppervlakte van de band? Of licht dit er maar net aan of je wat schuiner burnd zodat "meer" band verwarmt wordt?

Kan me nog wel herinneren dat de 90cc sprinter van TJ op meppel 2007 deze band gebruikte en dat dat niet zo lekker uitpakte.

EDIT:

Heb ook net nog een filmpje gevonden, en wat ik zo op het filmpje hoor en zie lijkt mij wel wheelspin.

Last edited by [Nelis]; 09-07-2009 at 00:34.
[Nelis] is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2009, 06:54   #20 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ben View Post
Wheelybar zou niet eens hoeven moeten imo. Denk dat als je idd wat Danny zegt een goed gewichtverdeling heb en een goede banden druk hebt en een band met zacht(er) materiaal wat op een goede temperatuur is , dat je dan een heel eind komt.

Ik heb nog niet vlakke(re) banden zien voorbij komen in dit topic ? Weet dat er een sprinter is geweest destijd wat niet goed ging , maar er is verder weinig tot niets mee gedaan. Toch ?
heb je ooit wel eens een scootersprint gezien?
een wheelybar is zeker in de superspecial geen overbodige luxe.. en al helemaal niet als je met gas rijdt..
Kijk maar het verschil met Sander en Dennis (al hij zonder wheelybar rijdt).. dennis moet vaker van het gas af odmat hij omhoog komt.. sander kan vrolijk het gas erop houden

Old 09-07-2009, 11:56   #21 (permalink)
** S6 Pro Fahrer **

MSSH's Avatar

Quote:
Originally Posted by [Nelis] View Post
Kan me nog wel herinneren dat de 90cc sprinter van TJ op meppel 2007 deze band gebruikte en dat dat niet zo lekker uitpakte.

EDIT:

Heb ook net nog een filmpje gevonden, en wat ik zo op het filmpje hoor en zie lijkt mij wel wheelspin.

YouTube - Meppel 2007 TJ 90 cc.
Meer oppervlakte hebben we helaas nooit helemaal goed door kunnen testen, bij wegkomen lijkt het me nuttig, maar tijdens de run heb je er echt helemaal niks meer aan.

Die brede flap pakte toen niet goed uit, omdat zowel het vermogen als de stabiliteit ver te zoeken was. Je ziet me ook extreem wiebelen op het filmpje.
Het is overigens geen wheelspin op het filmpje, het is de motor die erg smoort en de koppeling die gewoon veel te lang slipt.

Verder den ik dat je met een tt92/91 achter op wat lagere druk altijd meer dan voldoende grip zult hebben. Tijdens de run zal de band met lagere druk weer ronder worden doordat je hem naar buiten slingert en ik denk dat je dan minder rolweerstand ondervind.

De ideale combi vermoed ik, er zullen overigens wel meer banden zijn die voldoende grip leveren.

MSSH is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2009, 12:17   #22 (permalink)
SBO # 94

NickL's Avatar

Denk dat op den duur toch moet worden gedacht over brede banden (wel met zachter compound natuurlijk)

Zoals je ziet gaat die 45pk twin sprinter ook goed en stabiel weg met een brede achterband.

Old 09-07-2009, 12:46   #23 (permalink)
38.8KG 22.2HP 6.83s

kees's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
De PMT banden lijken mij ook wel erg goed, Polini heeft nu een set PMT banden 10 inch op de markt gezet. Alleen weet nog niet waar ze te krijgen zijn..
kees is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2009, 13:53   #24 (permalink)
** S6 Pro Fahrer **

MSSH's Avatar

PMT is te krijgen bij Gerry die is ook de Pasini Minibike dealer in Nederland/Belgie.

Verantwoordelijke : Verhoeven Gerry
Provincie : Brabant
Telefoon : 0032476/486.098
E-Mail : gcg@pandora.be
Website : www.gcg-pasini.com
Merken : Pocketbike Pasini Raceoverals Skarburati
Specialiteiten : 2-4 Takt
Mijn opmerkingen :Import voor België en Nederland van Pasini en verdeler van alle onderdelen van , Polini, Bi-Zeta, Zocchi,herstel en onderhoud van Italiaanse pocketbikes. 8 jaar ervaring aan de top van het Belgisch en Nederlands kampioenschap,
ervaren begeleiding van getalenteerde jeugd

Old 09-07-2009, 13:55   #25 (permalink)
** S6 Pro Fahrer **

MSSH's Avatar

Quote:
Originally Posted by NickL View Post
Denk dat op den duur toch moet worden gedacht over brede banden (wel met zachter compound natuurlijk)

YouTube - Maxiscoot @ Luckau 16 06 09

Zoals je ziet gaat die 45pk twin sprinter ook goed en stabiel weg met een brede achterband.
Ben ik volledig met je eens.

En dan imo niet persee meet zachter compound, maar gewoon een flexibelere band in het geheel. Bij ons waren de zijkanten van de band ook erg stug dus de band vervormde amper, wat in mijn ogen bij 2wieler dragging zeer belangrijk is (dat die dus wel vervormen kan).

Old 09-07-2009, 14:17   #26 (permalink)
Ben

Ben's Avatar

Send a message via MSN to Ben Send a message via Yahoo to Ben Send a message via Skype™ to Ben
Quote:
Originally Posted by MSSH View Post
Verder den ik dat je met een tt92/91 achter op wat lagere druk altijd meer dan voldoende grip zult hebben. Tijdens de run zal de band met lagere druk weer ronder worden doordat je hem naar buiten slingert en ik denk dat je dan minder rolweerstand ondervind.
Er is toen destijds een jongen die ik ken geweest die had heeft een 2 Fast 4 Race Yamaha Jog R , die reed ook op die Dunlop TT92 banden. Bijna geen wielspin. Dat ding was écht snel.
Old 09-07-2009, 14:21   #27 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ben View Post
Er is toen destijds een jongen die ik ken geweest die had heeft een 2 Fast 4 Race Yamaha Jog R , die reed ook op die Dunlop TT92 banden. Bijna geen wielspin. Dat ding was écht snel.

Old 09-07-2009, 14:25   #28 (permalink)
150m @ 6,16 no NX

Tommy's Avatar

Quote:
Originally Posted by NickL View Post

Geen goed voorbeeld, want in Luckau hadden ze een soort lijm op de baan zitten. Wordt veel gebruikt op dragstrips, dus dan heb je veel meer grip dan op normaal asfalt.

Old 09-07-2009, 14:27   #29 (permalink)
XSH crew

Pikeheat's Avatar

Tot nu toe kan bijna iedereen nog uit de voeten met de sava soft slick, als het wegdek uiteraard goed genoeg is. Maar zoals iedereen weet kost wheelspin gewoon verschikkelijk veel tijd. Het lijkt mij dan ook helemaal geen gek idee dat er toch mensen zijn die gaan testen op verschillende wegen met verschillende banden om te kijke wat de beste combo is. Hierdoor zul je meteen een voordeel hebben als je op de desbetreffende sprint lokatie komt.

Pmt heeft dus 3 compounds zover ik kan vinden, en de prijs valt me nog mee moet ik zeggen.

http://www.pocketbikeonderdelen.nl/e...mt_banden.html

Bedoel je een soort sticky tire tom ?

http://www.vereeken-motorsport.be/GripOrder.pdf

Last edited by Pikeheat; 09-07-2009 at 14:33.
Pikeheat is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2009, 14:29   #30 (permalink)
Ben

Ben's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vasco View Post
Ja die boekte bijna autowheelies ofniet?

Mijn ervaring met de Sava slick soft zijn erg goed. Rond de 0.8 tot 1 bar en over het algemeen vrij weinig wielspin.

Mja... Probeer alleen te zeggen dat het over het algemeen goede banden zijn.
Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 2 Months ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules