Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Scooters > Quick Forum

Quick Forum Net begonnen met scooters opvoeren? Net dat extra beetje hulp nodig over vragen die al eens eerder zijn gesteld? Stel ze dan hier of gebruik de Search.

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 27-08-2008, 18:26   #1 (permalink)
Registered User

lichtere rollertjes?op originele vario van aerox!

Beste mensen,

Mijn vraag was als ik nou lichtere rollertjes in mn origineel aerox vario stop
trekt hij dan sneller op of wat?!
Caucasian is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 27-08-2008, 18:40   #2 (permalink)
Firefox F15

Nee
Lodyx is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 18:41   #3 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by Lodyx View Post
Nee
wat doe hij dan wel?
Old 27-08-2008, 18:46   #4 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

meer onnodige toeren maken..
waardoor het spul sneller slijt ..

SBO Race Parc Fermé
Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 19:11   #5 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by Vinnie View Post
meer onnodige toeren maken..
waardoor het spul sneller slijt ..
Vinnie ik wil dat hij wat sneller optrekt(hij is helemaal origineel)alleen vario ring eruit en rijd tegen d 70 aan,trekt hij sneller op als ik witte druk veer der opzet van mallosi en trekveertjes?!
Old 27-08-2008, 20:39   #6 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by Caucasian View Post
Vinnie ik wil dat hij wat sneller optrekt(hij is helemaal origineel)alleen vario ring eruit en rijd tegen d 70 aan,trekt hij sneller op als ik witte druk veer der opzet van mallosi en trekveertjes?!
Voordat je dat soort vragen gaat stellen, moet je je eerst erin verdiepen en weten waar je over praat
Neos92 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 20:47   #7 (permalink)
Registered User

lichtere rollen en een gele malossi drukveer gaan zeker, dit doe ik veel op standaard minarelli motoren waarvan de eigenaar wilt dat hij wat mooier in toeren blijft en wat vlotter trekt.

ligt van motorblok tot motorblok welke gewichtjes je nodig hebt maar ik zou niet onder de 5gr/st(totaal 30gr) in de vario steken.

standaard 50cc minarelli motoren pieken in vermogen rond de 9000trpm en daar moet je proberen rond te blijven zitten.

je moet ook geen acceleratie wonder verwachten maar hij gaat wél ietsje harder op trekken, vlotter op snelheid komen en het hernemen gaat ook een pak beter gaan.
onbegrensd is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 23:33   #8 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by onbegrensd View Post
lichtere rollen en een gele malossi drukveer gaan zeker, dit doe ik veel op standaard minarelli motoren waarvan de eigenaar wilt dat hij wat mooier in toeren blijft en wat vlotter trekt.

ligt van motorblok tot motorblok welke gewichtjes je nodig hebt maar ik zou niet onder de 5gr/st(totaal 30gr) in de vario steken.

standaard 50cc minarelli motoren pieken in vermogen rond de 9000trpm en daar moet je proberen rond te blijven zitten.

je moet ook geen acceleratie wonder verwachten maar hij gaat wél ietsje harder op trekken, vlotter op snelheid komen en het hernemen gaat ook een pak beter gaan.
gele drukveer?!is dat niet iets te sterk voor standaart blok?
Old 28-08-2008, 01:21   #9 (permalink)
Firefox F15

Wat ik al zeg, ontgrenzen is 1. Opvoeren is 2. En opvoeren doe je niet met het veranderen van je rolletjes maar met een grotere carburateur en evt cilinder, betere uitlaat, en dan de boel mooi afstellen.

Bij ontgrenzen verander je niks aan je blok, je haalt alleen de begrenzers eruit.

Gele veer op ori mina horz is onzin want dat houd in de praktijk alleen maar in dat je overal hetzelfde toerental hebt, pas bij de 50 of 60 (echte) km zal die dan in toeren kunnen stijgen.. en laat je met een ori blokje dan al aan je maximum snelheid zitten zowat.. koppeling is om het toerental EVEN vast te houden, bij zon 40km moet die toch echt wel ingetrokken kunnen worden op ori mina
Lodyx is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 08:31   #10 (permalink)
Registered User

niet lullen, ik doe tientallen scooters op een maand(afstellen, onderhoud, opvoeren enz...) dus heb genoeg ervaring.

witte drukveer kan ook maar dat is mijn ogen te weinig, gele drukveer werkt nog het best.
en een drukveer werkt niet bij 50-60kmh maar over de hele lengte van 0 tot ....

een drukveer beinvloed zelfs het toerental van de koppeling omdat de snaar al niet onmiddelijk in de vario begint te zakken @ stationair zoals bij de originele drukveer.

een andere drukveer hoeft niet echt maar ik hoor mijn klantjes niet zeuren, integendeel... ze verschrikken van de hernemingen en de acceleratie die het originele blokje kan teweegbrengen.
als je er sportief mee wil rijden moet er een gele veer in want lichter als 30gr(totaal) in de originele vario kan je niet gaan zonder een andere uitlaat of cilinder.
(normaal regel je bijna alles met de gewichtjes v/d vario en is een drukveer bijzaak op ene standaard blok maar toevallig rijd het beter met zo'n veer)
Old 28-08-2008, 12:36   #11 (permalink)
SBO crew

Vinnie's Avatar

het is natuurlijk alleen een richtlijn die je kunt geven
precies vertellen kun je dit nooit...

en het is ook afhankelijk van het type uitlaat...
ook onder de standaard uitlaten is er nogal wat verschil..

ik zou zelf niet voor een gele drukveer kiezen op een ori uitlaat
ik zou eerder voor een witte gaan..

SBO Race Parc Fermé
Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 19:05   #12 (permalink)
Registered User

mjah, ik doe alles met een toerenteller(zo'n type die je gebruikt als test, dus geen vaste teller).

hierbij zie ik juist wat hij doet en wanneer hij het doet, witte drukveer vond ik altijd te slap en daar is een reden voor.
allereerst moet je de veer wat inrijden en dat duurt toch een tank of 2.
dan moet je nog rekening houden met de warmte onder het variodeksel(hoe warmer hoe slapper de veer).
bij een serieus opengewerkt variodeksel kan je wel een witte veer gebruiken denk ik omdat die redelijk op zijn stijfheid blijft bij die omstandigheden.

ik heb hier ook altijd een witte veer op voorraad voor in 'het geval van' maar heb hem nog nooit moeten gebruiken bij minarelli.

zelfs bij men zwager zijn ditech heb ik een gele veer gemonteerd, wit vond hij ook niet goed, te weinig verschil met de originele vond hij(die al 13000km oud was ?!?).
Old 28-08-2008, 23:57   #13 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
Veer inrijden? wtf

Als je alleen een witte drukveer erin tyft zijn je rollen wss te licht
spNk is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2008, 08:33   #14 (permalink)
Registered User

Quote:
Originally Posted by spNk View Post
Veer inrijden? wtf

Als je alleen een witte drukveer erin tyft zijn je rollen wss te licht
ja kerel, na een enkele honderd km'ers word zo'n veer iets slapper en 'zet' hij.(dit vanwege de torsie van de draaiende losse poulie helft)

en te licht ? 'normaal' hoor je juist je vario grotendeels te tunen met je rollen, je kan béter lichtere rollen monteren dan een sterkere drukveer.(bij een originele of bijna originele motor)

ik monteer alleen een sterkere drukveer(en iets zwaardere rollen dan) omdat meestal de originele veer té slap is geworden en omdat hij op die manier op elke gasstand bij elk toerental en snelheid reageert.
Old 29-08-2008, 10:35   #15 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
Ohja sprinters e.d. rijden ook altijd enkele 100km's om hun drukveer in te rijden, helemaal vergeten Plus ik zeg dat wanneer hij enkel een witte drukveer erin doet, de rollen wss te licht zijn.
Old 29-08-2008, 10:44   #16 (permalink)
Registered User

Quote:
Ohja sprinters e.d. rijden ook altijd enkele 100km's om hun drukveer in te rijden, helemaal vergeten
doe nog niet de moeite om hierop te reageren, wat een voorbeeld
Old 29-08-2008, 11:00   #17 (permalink)
Registered User

effe over da uitlaat,heb een origineel uitlaat.(dus het is geen probleem als ik gele drukveer de in doe)
Old 29-08-2008, 11:08   #18 (permalink)
Registered User

drukveer en daarnaast ook trekveertjes?!kan toch ook??
Old 29-08-2008, 19:04   #19 (permalink)
Registered User

gele drukveer is geen probleem, trekveertjes kan zeker maar dat is zoekwerk, begin maar niet met té strakke veertjes...
Old 30-08-2008, 12:18   #20 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
doe nog niet de moeite om hierop te reageren, wat een voorbeeld
want sprinters gebruiken andere drukveren dan std scooters?
Old 30-08-2008, 17:53   #21 (permalink)
Registered User

Quote:
want sprinters gebruiken andere drukveren dan std scooters?
nee de gemiddelde sprintscooter heeft gemiddeld 17pk meer dan een originele scooter en die merkt niet of dat "veertje" nu 30% is of door de warmte 25% is geworden.

die "warmte" onder de variokap zoals originele scooters zonder verlucht variodeksel ontwikkelen krijgt een sprintscooter nooit voor elkaar...

en waarom niet ?

omdat ofwel een verlucht of doorboord deksel word gebruikt en omdat de scoot maar 150m rijd ipv bv. 20km.

nu goed ?
Old 30-08-2008, 18:24   #22 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
Sprinters merken JUIST het verschil
Omdat deze precies op een toerental moeten draaien, itt een standard scooter.
En dat verluchte deksel maakt geen zak uit, de veer draait wel even 4-6k rpm meer
Verder laten ze hun blok goed warm draaien, ben je zelf wel eens naar sbo oid geweest?
Old 30-08-2008, 20:04   #23 (permalink)
Registered User

Quote:
Sprinters merken JUIST het verschil
Omdat deze precies op een toerental moeten draaien, itt een standard scooter.
En dat verluchte deksel maakt geen zak uit, de veer draait wel even 4-6k rpm meer
Verder laten ze hun blok goed warm draaien, ben je zelf wel eens naar sbo oid geweest?
kijk dat bedoel ik, ik reageer niet meer.
jullie weten het toch zoveel beter(zonder dat je het echt doorhebt wat ik bedoel)dus doe maar op allemaal
Old 31-08-2008, 11:28   #24 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
jullie weten het toch zoveel beter(zonder dat je het echt doorhebt wat ik bedoel)dus doe maar op allemaal
Jep ik heb nog nooit een scooter afgesteld, je hebt helemaal gelijk.
Old 01-09-2008, 18:57   #25 (permalink)
Registered User

Quote:
gele drukveer is geen probleem, trekveertjes kan zeker maar dat is zoekwerk, begin maar niet met té strakke veertjes...
welke moet ik nemen dan?
Old 01-09-2008, 19:11   #26 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Send a message via AIM to melf #50
mja, een std drukveer werkt het beste , en de std rollen meestal , echter door slijtage kan dat wat veranderen , koop gewoon een aantal setjes rollen en ga testen.

het is gewoon zo dat de scooter het juiste toerental moet maken , niet meer en niet minder.

sneller optrekken doe je niet met een andere drukveer , rollen oid , alleen mits het spul versleten is oid..

melf #50 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2008, 17:39   #27 (permalink)
ScaR ?

Scarrie's Avatar

Quote:
Jij zegt toch dat je met een gele drukveer automatisch beter optrekt en beter in de toeren blijft...
Met een witte drukveer gaat dat net zo goed, het ligt er maar net aan hoe je je scooter afstelt.
( lees: waar je scooter het beste mee loopt )
Je kunt namelijk niet zomaar even zeggen dat je met een gele drukveer automatisch beter optrekt.

En dat je bij een sprinter het verschil van een drukveer 25% tegen 30% minder merkt dan bij een standaard scooter is imo bullshit.
Het is juist eerder andersom.

Wat je imo beter kunt zeggen is dat je bij een sprinter het verschil wel merkt, alleen aangezien een sprinter om de zoveel x toch iets opnieuw afgesteld moet worden ivm weersomstandigheden, slijtage, etc. dat je dit verschil van een slapper wordende drukveer vaak niet eens door hebt

Last edited by Scarrie; 03-09-2008 at 17:48.
Scarrie is nu online   Reply With Quote
Old 04-09-2008, 01:48   #28 (permalink)
a.k.a. Ramon

My scooter:
ScooterbaseID
tot je op de testbank gaat
Old 04-09-2008, 18:32   #29 (permalink)
Registered User

Veel toeren maken en verder niks. Als je hoort dat de scooter meer toeren maakt wilt niet zeggen dat die harder optrekt noemen ze zeg maar optisch bedrog
Liquid00 is offline   Reply With Quote