Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > General > Het Nieuwsforum

Het Nieuwsforum Nieuws over het forum en de scooter scene.

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 13-09-2008, 21:58   #1 (permalink)
Bas
was Freezer

Bas's Avatar

Send a message via ICQ to Bas
My scooter:
ScooterbaseID
Nieuw snelheidsrecord 50cc motorfiets

Op 2 september 2008 is het oude record van Jan Hubert met zijn Kreidler verbroken door John Buddenbaum met zijn zelfbouw. Hij bereikte hiermee een snelheid van 233,3km/u op de beroemde zoutvlakten van Bonneville. Dit is natuurlijk leuk nieuws dat er mensen nog aktief bezig zijn met dit soort records. Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

Hier nog het orginele nieuwsbericht:

Quote:
On the opening day, Sept 2, of the 2008 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, John Buddenbaum of Sunnyvale California piloted the Buddfab Motorcycle Streamliner to a two way; flying start; one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). This performance exceeded Jan Huberts’ Kreidler powered streamliner’s 1981 FIM record by over 5mph. The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Later at that same meet; Eric Noyes also of Sunnyvale California; drove the streamliner with a naturally aspirated CR80 Honda engine in the 100cc class to a two way one mile average speed of 151.425mph (243.695 km/h) beating Jack Costella’s 2004 Nebulous 4 streamliner record by over 10mph. Both records surpass the performance of any engine configuration in their respective displacement class at any officially timed event.
FIM World Records are awaiting certification of the paperwork
Bron: http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Pics: http://www.geocities.com/buddfab/motor.html

Old 13-09-2008, 22:52   #2 (permalink)
Nu ook een GC slet..

Jaspah's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Grappig dat het echt JAAAAAAAREN geduurd heeft voordat het oude record is gesneuveld zeg Nog met een turbo rs50 ook

Vet hoor

Old 13-09-2008, 23:18   #3 (permalink)
ik bedoel maar

JohnB's Avatar

Send a message via AIM to JohnB
My scooter:
ScooterbaseID
Leuk detail is ook dat ze met gebruik van NOS maar 5pk winst hadden.

Old 14-09-2008, 01:23   #4 (permalink)
Super Moderator

Vet zeg, dat mensen uberhaupt nog bezig zijn om met 50cc op recordhoogtes te komen

Old 14-09-2008, 13:54   #5 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

op t ene foto'tje / nieuws stukje zie je een turbo, op de andere weer niet, vraag me af of ze die nou wel of niet hebben gebruikt.

Quote:
Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?
ja, wie helpt er mee?

Old 14-09-2008, 13:57   #6 (permalink)
Need paint?

Vissa's Avatar

Send a message via AIM to Vissa
Quote:
Originally Posted by ruud. View Post
op t ene foto'tje / nieuws stukje zie je een turbo, op de andere weer niet, vraag me af of ze die nou wel of niet hebben gebruikt.

Quote:
The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Vissa is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 09:57   #8 (permalink)
EGT
Senior Member

EGT's Avatar

Quote:
ja, wie helpt er mee?

Is opzich wel vet, zorgen dat het record weer in Nederlandse handen komt

Iemand met veel verstand van aerodynamica lijkt me wel redelijk essentieel.
EGT is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 11:13   #9 (permalink)
BoerenschuurTuning

Pronk's Avatar

Aerodynamica is zeker het belangrijkste onderdeeel...die topsnelheid haal je met elk gemiddeld sprint/race scooterblok volgens mij ook als je maar lang genoeg vertand. Wel grappig filmpje...ding kan echt al 70km/h in zijn 1e versnelling volgens mij

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!
Pronk is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 11:43   #10 (permalink)
Registered User

[quote=EGT;2752301]Is opzich wel vet, zorgen dat het record weer in Nederlandse handen komt
QUOTE]

Das ook meteen waar ik aan dacht want echt special is dit natuurlijk niet.
Een record uit 81 maar met 5mph verbeteren terwijl je er wel nos en een turbo charger extra erbij op hebt zitten.
Dat vind ik prestaties ervan opzich maar slecht, en als ik een grote tuner was met genoeg geld en middelen was ik vandaag nog begonnen met het opbouwen van wat beters.

Want ben van mening dat een team 50 of evo 50 cilinder ook een betere keuze was geweest.
En het frame is van metaal ipv van alu en de banden zijn ook nog vrij dik.
En het zijn amerikanen en dus vast niet het beste in tuning en bewerking van 2takt aangezien amerikanen niet echt 2takt brommers hebben.
En er ook geen races en sprints mee hebben en houden.
speed buxy is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 16:18   #11 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Pronk View Post
Aerodynamica is zeker het belangrijkste onderdeeel...die topsnelheid haal je met elk gemiddeld sprint/race scooterblok volgens mij ook als je maar lang genoeg vertand. Wel grappig filmpje...ding kan echt al 70km/h in zijn 1e versnelling volgens mij
Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet.. Ook weet ik niet hoe de grafieken van de meeste racers eruit zien, ws een best wel uitgesmeerd vermogen nog, dit soort grafiek lijkt mij wel gunstig voor zoon bike. Topvermogen toerental = maximumsnelheid, immers de harder je wil de meer vermogen je nodig heb. Alles wat erna komt is niet interessant kwa topspeed

Ik denk dat er wel wat CFD / aerodynamica freaks zijn die willen helpen om een body te ontwerpen.

Old 15-09-2008, 16:20   #12 (permalink)
TKTuning? PM!

Tom.#86's Avatar

Ik weet nog wel een windtunnel te staan
Tom.#86 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 16:32   #13 (permalink)
wannabe

Mechanic's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet..
Als ik dit zo zie is die brommert wel wat langer onderweg dan een mijl... Wel vet om zo'n record in Nederlandse handen te houden. Als je dit voertuig vergelijkt met die 'oude' Kreidler vind ik dit ook een stuk minder bromfiets, je ligt er andersom in en er zit een kap over je heen.

Gezien de modificaties vind ik het maar tegenvallen eigenlijk. Zo weinig sneller, terwijl ze andersom liggen, supercharger op de motor, volledig in een kuip. Terwijl bij de Kreidler de rijder nog half buiten zat etc.

Vraag me dus ook af hoe belangrijk aero is geweest in dit geval, het ziet er uit als een redelijk standaard vorm. Ik denk dat er nog heel veel te winnen is op die aerodynamica eigenlijk... Oftewel, meer vermogen, minder gewicht, betere aero. Moet te doen zijn

Old 15-09-2008, 16:41   #14 (permalink)
MaartenDavidse.nl

Maarten's Avatar

je kan iig een lichtere rijder achter het stuur zetten
Maarten is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 17:08   #15 (permalink)
EGT
Senior Member

EGT's Avatar

Waarom moet het binnen een mijl gebeuren? Is toch gewoon met flying start?
Het liefste moet je idd een redelijk breed topvermogen preferen om ze enige km/h fluctuatie goed op te kunnen vangen gedurende de 1 mijl pass.

@ Maarten, gewicht van de rijder is van ondergeschikt belang.
Aerodynamica en vermogen is hetgeen waar het voornamelijk om draait.
EGT is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 17:09   #16 (permalink)
www.T-engines.nl

Tom lievense's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maarten View Post
je kan iig een lichtere rijder achter het stuur zetten
Heeft weinig effect op de topsnelheid. Als ik het zo zag was de afstand ruim voldoende.
Tom lievense is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 17:17   #17 (permalink)
Registered User

Quote:
Vergeet niet dat het wel binnen een mijl gebeuren moet..
Volgens mij 10 mijl want 1 mijl is maar 1,6km nou daar red een 50cc geen 233km op.
En daarbij het filmpje duurt ook veel langer dan 1,6km.

Maar dit record is volgens mij idd ook zeker wel weer te breken ook nog wel met meer dan 5mph denk ik.
Dus als alle grotere brommer/scooter tuners het blok bij elkaar sponsoren en perfeckt afstellen, dan is er vast wel weer een andere groep met wat aluminium buizen en want licht plaat materiaal om een frame te maken.
En dan nog een mooie lichte rijder en gaan met die banaan
Old 15-09-2008, 17:24   #18 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

speedbuxy ik zag je post nog niet, als ik het letterlijk lees;

[quote]one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). [quote]

1 mijl dus

Quote:
For flying start attempts, where speeds do not exceed 500 km/h, the track shall
extend for 750 m at each end of the timing zone.
aldus de FIM, dan heb je 2,359 km voor de topspeed.

Last edited by ruud.; 15-09-2008 at 17:29.
ruud. is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 17:30   #19 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Send a message via AIM to melf #50
Quote:
Originally Posted by speed buxy View Post
Volgens mij 10 mijl want 1 mijl is maar 1,6km nou daar red een 50cc geen 233km op.
En daarbij het filmpje duurt ook veel langer dan 1,6km.

Maar dit record is volgens mij idd ook zeker wel weer te breken ook nog wel met meer dan 5mph denk ik.
Dus als alle grotere brommer/scooter tuners het blok bij elkaar sponsoren en perfeckt afstellen, dan is er vast wel weer een andere groep met wat aluminium buizen en want licht plaat materiaal om een frame te maken.
En dan nog een mooie lichte rijder en gaan met die banaan
ik denk toch dat je je wel even vergist hoor wat betrreft zo even te overtreffen , toen waren ze ten eerste niet gek , en ten tweede volop met 50cc bezig , op GP niveau....

uiteraard zijn huidige blokken met de huidige electronica wel mooier af te regelen door betere ontstekingen , dataloggers , cilinders met mooiere poorten etc. maar de basis blijft vrijwel gelijk hoor..

en laten we het dan nog niet hebben over wat het kost ..

om een 50cc zo snel te laten lopen moet je het HEEL goed voor elkaar hebben , als de brommer het toerental haalt is het goed , maar het hoeft maar een beetje verkeerd te staan en je haalt het gewoon niet..
melf #50 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 17:31   #20 (permalink)
wannabe

Mechanic's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Maar dan gaat het over het stuk waarover ze meten lijkt me? Er wordt bij zulke dingen toch altijd een gemiddelde genomen over een bepaalde afstand?

Ik heb het idee dat de lengte van de aanloop niet van belang is.

Old 15-09-2008, 17:42   #21 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

ik ben eruit filmpje is van de 80/100 cc blok! die doet wel de 10 mile.

Mechanic, alleen de topspeed is van belang, die word over 1 mile gemeten. Daarvoor krijg je een extra aanloop dus van 750 meter. Er is ook een 1 mile record met staande start, ook wel cool

Old 15-09-2008, 18:32   #22 (permalink)
Mol
Moraalridder

Mol's Avatar

Send a message via AIM to Mol
Pfew aardig gek dit!
Ik zie opeens weer een vertanding met een RF van 3.0 voor me in een scooterblok. Helaas is het nooit zover gekomen

Old 15-09-2008, 18:32   #23 (permalink)
Registered User

[quote=melf #50;2752835]ik denk toch dat je je wel even vergist hoor wat betrreft zo even te overtreffen QUOTE]

Dat was vroeger idd niet haalbaar kreidler had vet geld en tijd erin zitten.
Maar je ziet dat het 26 jaar later dus wel makkelijk mogelijk is, want dat blok van die amerikanen is niks speciaals aan dat spul kan je zelfs als straat setup kopen.
Dus vandaag de dag is verbetering makkelijk mogelijk.

@ruud
Ik weet haast zeker dat het 2x 10mijl is dat is gewoon een vast gegeven bij het landspeed gebeuren.
In 1920 reden ze al 2runs van 2x 10mijl je moet namelijk heen en terug anders word ie afgekeurd.
En dat zijn volgens mij vaste regels, ik heb in ieder geval al bakken met landspeed records en filmpjes gezien op discovery enzo en dat was altijd 2x 10mijl runs.
Maar de echte regels zijn vast ergens te vinden op internet, want je hebt bakken met verschillende records die op naam van 2takts staan.
Old 15-09-2008, 18:41   #24 (permalink)
a real Fastard

sprinter's Avatar

Leuk, die snelheidsrecords.

Heb nog een paar fotos van het ding gevonden.

http://www.geocities.com/buddfab/
sprinter is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 18:59   #25 (permalink)
Nu ook een GC slet..

Jaspah's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Vet hoor dat blok

Old 15-09-2008, 19:50   #26 (permalink)
MaartenDavidse.nl

Maarten's Avatar

Ze hebben wel wat dingen kapot gemaakt voor ze tot deze grafiek kwamen volgensmij

edit:

Er zit trouwens wel een hoop gewicht op dit ding.
Het maakt natuurlijk veel minder uit dan bij een sprint op korte afstand. Maar een machine van 100kg kan toch nooit even hard gaan op topsnelheid als eentje die 100kg minder is.
Ik bedoel voor zo een wereld record kijk je toch naar elk klein detail?
Of is al dit gewicht echt nodig. om hem stabiel te houden.
Maarten is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 20:04   #27 (permalink)
R³-parts

R3-Parts's Avatar

mooi gedaan carburateur op de turbo en turbo naar de inlaat

zou het zo moeten klopen dat :

turbo voor de carb zou het blok doen verzuipen teweinig benzine teveel lucht

turbo achter de carb vacuum trekt de benzine er als het ware uit hoe meer vacuum hoe meer lucht/benzine er uit de carb word getrokken

Last edited by R3-Parts; 15-09-2008 at 20:13.
R3-Parts is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 20:33   #28 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

stroomlijn

grappig dus die curve! Als dit met nos is vind ik het vermogenstechnisch niet zo spannend. Zonder nos gezien hebben de nederlandse expi dingen bijna net zo veel power, en met nog wel een bredere powerband ook. En dat met een 20 mm en normale benzine..

Old 15-09-2008, 21:11   #29 (permalink)
Registered User

woodworker's Avatar

hmm, dat wordt een flinke radiateur om al die joule's af te voeren. 4 minuten plankgas is niet misselijk...
woodworker is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2008, 22:01   #30 (permalink)
wannabe

Mechanic's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Denk dat het werkend maken van die turbo ook nog wel wat voeten in de aarde heeft gehad. Is er in NL iemand die daar weleens mee heeft geëxperimenteerd trouwens? Ik meen me iets te herinneren dat ik ooit wat heb gelezen over een kleine turbo uit een auto wat niet echt werken wilde...

Vraag me wel af hoeveel geld erin zit, staat amper een sponsor op die brommert...

Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 1 Year ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules