Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > General > Het Nieuwsforum

Het Nieuwsforum Nieuws over het forum en de scooter scene.

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 22-09-2008, 13:29   #61 (permalink)
Registered User

vondel's Avatar

met een 50cc dat is nice gedaan
vondel is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 22-09-2008, 13:31   #62 (permalink)
neger.

Maykel's Avatar

Send a message via AIM to Maykel Send a message via MSN to Maykel
Veel schakelen

Wel vet blok btw

Old 22-09-2008, 14:44   #63 (permalink)
BoerenschuurTuning

Pronk's Avatar

Quote:
Originally Posted by XeroBas View Post
Denk zelf dat het bouwen/ontwerpen redelijk word onderschat.Het gaat er natuurlijk meer om dan alleen een blok tunen.Dit team uit amerika bestaat uit een aantal mensen die al een tijdje bezig zijn in de racerij en niet onverdienstelijk. De hoofdmonteur is een ex F1 engineer. Metrakit spanje heeft zelfs voor dit project een cilinder ontwikkeld , niet alleen voor het vermogen maar gewoon alleen al om het zaakje heel te houden. Voor het uiterlijk en de stroomlijn wat naar mijn idee ook het belangrijkste is naast het vermogen natuurlijk hebben ze 2 man die voor Nasa werken.En wat het gewicht betrefd, zal best minder kunnen, maar ook dit is allemaal berekend na de omstandigheden op de zoutvlakte.Nogmaals denk ik dat het aardig onderschat word maargoed het zou erg gaaf zijn dit record weer in nederland te krijgen, maar vergeet niet, de rest zit ook niet stil

Greetings

Al heeft de koningin er persoonlijk aan gesleuteld, qua 2tact techniek is dit gewoon geen technische hoogstandje als je het mij vraagt. Leuk dat de NASA er aan mee heeft gedaan maar dat zal voor de aerodynamica zijn geweest, leuk dat er een f1 engineer aan mee heeft gedaan, maar dat zal ook voor aerodynamica en rijwielgedeelte zijn geweest. Als ze er ook een 2tact expert hadden bij gehaald hadden ze imo meer vermogen uit dat blok kunnen pompen.

De andere onderdelen zullen ongetwijfeld op zeer hoog niveau zijn uitgevoerd, dat onderschat ik ook totaal niet. En dat met die turbo is zeker leuk gedaan.

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!
Pronk is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 15:41   #64 (permalink)
KX -maximembert

OST-Puch's Avatar

als je dit vergelijkt met wat LucF probeert: het record op de kwart mijl proberen te verbeteren, wat sinds1980 oid staat. Dit is hem tot nog toe niet gelukt(geloof ik)en die man is verre van onnozel.
Kortom het blijft een hele prestatie.

Old 23-09-2008, 06:21   #65 (permalink)
Sebastiano Sanna

XeroBas's Avatar

Quote:
Originally Posted by OST-Puch View Post
als je dit vergelijkt met wat LucF probeert: het record op de kwart mijl proberen te verbeteren, wat sinds1980 oid staat. Dit is hem tot nog toe niet gelukt(geloof ik)en die man is verre van onnozel.
Kortom het blijft een hele prestatie.

Dat bedoel ik maar even, het record staat natuurlijk niet voor niks zoveel jaren.

Maar nogmaals, lijkt me wel stoer als we het record weer naar nederland krijgen, mischien wat voor de Dijkman crew????

Old 23-09-2008, 13:46   #66 (permalink)
EPC/RST

Jordi.'s Avatar

ik denk dat het met een simpelere versie ook kan lukken. als je kijkt naar de constructie die nu nodig is tenopzichte van het blokje heeft het heel wat aan te drijven.

als k het goed kan zien heeft hij ook nog spaakvelgen(?) daar gaat ook nog wat wrijvind inzitten bij die snelheden.

Old 23-09-2008, 13:46   #67 (permalink)
-

A-Bizar's Avatar

Send a message via AIM to A-Bizar
Of het nou wel of niet lukt...
Ik denk dat het erg leuk is om te proberen.

Tot een 150 km/h met 50cc zal wel redelijk te realiseren zijn voor een hoop mensen (die er serieus mee aan de slag zouden gaan (bedoel dat je niet ff met een 50cc blok @ bv een aerox 150 kan rijden )), maar ik denk dat de +/- 180 passeren al best een lastige opgave word.

Laat staan de 233 passeren.
Imo is dit echt een "bijna onmogelijke" opgave.

Maar nogmaals, erg leuk om te proberen/iets op te bouwen natuurlijk
A-Bizar is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 15:57   #68 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

Send a message via AIM to Aerox-Evo70
aangezien ik me toch verveel.

P = Ftot * v

Fwind = (ρ* Cw * A * v^2) / 2
Frol = Cr * m * g

even invullen met reële waarden...
ρ = 1,2 kg/m^3
Cw = 0,20 (dit kan waarschijnlijk nog beter, maar onder de 0,15 wordt erg moeilijk)
A = 0,375 m^2 (0,5 bij 0,75 vooraanzicht)
v = 65 m/s (234kmpu)
Cr = 0,015 (goed voor een lichte motor)
m = 150 kg (90 kg ding, 60kg bestuurder ?)
g = 10 m/s^2 (afgerond, licht eraan waar je rijdt)

Fwind = 190 N
Frol = 22,5 N

P = F * v = (190+22,5) *65 = 13812,5 / 736 = 18,8pk

dat heb je dus minimaal nodig om met een redelijk reële machine de 234kmpu uberhaupt te halen.
en dan maar hopen dat je dat een lange tijd kunt rijden en geen tegenwind krijgt van 40kmpu!

als je de Cw kan verlagen tot 0,15 heb je nog maar 14,5pk nodig, zo zie je dus hoe belangrijk die aerodynamica is!

als je het gewicht kan verlagen naar 100 kg (en dat lukt je niet als het veilig moet blijven), heb je alsnog 18,1pk nodig, dat scheelt dus niet zoveel.

Last edited by Aerox-Evo70; 23-09-2008 at 16:07.
Aerox-Evo70 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 20:27   #69 (permalink)
Registered User

Vind dat blok niet echt bijzonder, dit is het oude recordblok in 1965, zoveel verschil zie ik niet in de 43 jaar dat er tussen zit.

2 carburateurs, een compressor en elektronische ontsteking
azzink is nu online   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 20:33   #70 (permalink)
Banned

Quote:
Originally Posted by azzink View Post
Vind dat blok niet echt bijzonder, dit is het oude recordblok in 1965, zoveel verschil zie ik niet in de 43 jaar dat er tussen zit.

2 carburateurs, een compressor en elektronische ontsteking
is niet echt te zien van de buitenkant, t enige wat je kan opmerken is, dat er toen nog geen expansieuitlaat was, en dat de compressor in verhouding beter presteert.

ik vind de auto ontwikkeling ook niet echt ontwikkeld van de buitenzijde.
HT-2009 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 21:01   #71 (permalink)
Registered User

expansie bestond toen al wel naar mijn weten, hoewel het nog lang niet zo ver ontwikkeld was als tegenwoordig. Maar na de jaren 80 is er niet veel aan grote ontwikkeling geweest in mijn ogen, het meeste is afgeleid van de kartsport van toen, en de 50 en 80 cc gp machine's. Bijna 22 pk's aan de uitgaande versnellingsas uit een 50 cc is nog niet veel geëvenaard.
Old 24-09-2008, 00:22   #72 (permalink)
Hej nog rol'n?

Jasper V's Avatar

Die 22pk machines hadden toch extreem veel versnellingen?
Dat wijst dus op een erg smalle powerband.

Quote:
Originally Posted by A-Bizar View Post
Of het nou wel of niet lukt...
Ik denk dat het erg leuk is om te proberen.

Tot een 150 km/h met 50cc zal wel redelijk te realiseren zijn voor een hoop mensen (die er serieus mee aan de slag zouden gaan (bedoel dat je niet ff met een 50cc blok @ bv een aerox 150 kan rijden )), maar ik denk dat de +/- 180 passeren al best een lastige opgave word.

Laat staan de 233 passeren.
Imo is dit echt een "bijna onmogelijke" opgave.

Maar nogmaals, erg leuk om te proberen/iets op te bouwen natuurlijk
Expi machines halen de 150 wel op croix.
Ik reed zelf 148 en ze kwamen me aan het eind van het rechte stuk net met een paar km voorbij.

Old 24-09-2008, 09:30   #73 (permalink)
Registered User

Na 1970 was het aantal versnellingen beperkt tot 6, en het aantal cilinders tot 1. Deze racers haalden op top 210 km/u op het rechte stuk in francorchamps. Deze zijn heel anders dan de expi machines van nu die voornamelijk op korte bochtige banen rijden. Dus de bakverhoudingen etc zijn heel anders.
Old 24-09-2008, 22:56   #74 (permalink)
Registered User

woodworker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aerox-Evo70 View Post
aangezien ik me toch verveel.

P = Ftot * v

Fwind = (ρ* Cw * A * v^2) / 2
Frol = Cr * m * g

even invullen met reële waarden...
ρ = 1,2 kg/m^3
Cw = 0,20 (dit kan waarschijnlijk nog beter, maar onder de 0,15 wordt erg moeilijk)
A = 0,375 m^2 (0,5 bij 0,75 vooraanzicht)
v = 65 m/s (234kmpu)
Cr = 0,015 (goed voor een lichte motor)
m = 150 kg (90 kg ding, 60kg bestuurder ?)
g = 10 m/s^2 (afgerond, licht eraan waar je rijdt)

Fwind = 190 N
Frol = 22,5 N

P = F * v = (190+22,5) *65 = 13812,5 / 736 = 18,8pk

dat heb je dus minimaal nodig om met een redelijk reële machine de 234kmpu uberhaupt te halen.
en dan maar hopen dat je dat een lange tijd kunt rijden en geen tegenwind krijgt van 40kmpu!

als je de Cw kan verlagen tot 0,15 heb je nog maar 14,5pk nodig, zo zie je dus hoe belangrijk die aerodynamica is!

als je het gewicht kan verlagen naar 100 kg (en dat lukt je niet als het veilig moet blijven), heb je alsnog 18,1pk nodig, dat scheelt dus niet zoveel.
ff voor de duidelijkheid: Frol is de rolweerstand neem ik aan?
en, als dat zo is, is dat een smal bandje op een asfaltweg of op een imo niet geheel egale zoutvlakte?
woodworker is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2008, 12:40   #75 (permalink)
racertje

Aerox-Evo70's Avatar

Send a message via AIM to Aerox-Evo70
Quote:
Originally Posted by woodworker View Post
ff voor de duidelijkheid: Frol is de rolweerstand neem ik aan?
en, als dat zo is, is dat een smal bandje op een asfaltweg of op een imo niet geheel egale zoutvlakte?
klopt, jij denkt dat de Cw groter is ?
en wat noem jij smal ?
ik heb het in ieder geval niet over een band met heel veel grip, want daar heb je niks aan.

Old 26-09-2008, 13:41   #76 (permalink)
KX -maximembert

OST-Puch's Avatar

gebruiken ze op de zoutvlakte niet een compromis voor de bandenspanning? Als het egaal is kan je hoger in de bandenspanning, echter daar zul je een stuitereffect creëren. Je zal dan m.i. lager moeten om voldoende contact te houden met de ondergrond. En hierdoor neemt de weerstand dus toe. Ga je bijvoorbeeld uit van een Cr van 0,03(realistisch?) dan heb je al 20.75pk nodig. Dit komt al aardig overeen met wat ze halen aan de grafiek te zien. Misschien dat het uit te zoeken is? Ze rijden met Goodyear Eagle banden, ik gok 17".

Wat ik mij ook bedenk: misschien is het vermogen nauwelijks te verbeteren t.o.v. vroeger, echter de kennis van aerodinamica is volgens mij zowat 'vertienvoudigd'. Dan had het appeltje-eitje moeten zijn , helaas.

Old 07-10-2008, 16:22   #77 (permalink)
Unregistered User

Quote:
ja, wie helpt er mee?
haha, ik doe het frame en kappen wel, kees wil vast ook wel helpen. alles carbon

Old 07-10-2008, 18:45   #78 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

wie doet de motor? heb hier nog een turbo liggen

Old 07-10-2008, 19:01   #79 (permalink)
Unregistered User

haha, nu nog iemand nodig met een vlotte babbel die wat sponsoren weet te regelen, om de motorfiets te betalen en in bonneville te krijgen, + team

Old 24-11-2008, 20:32   #80 (permalink)
JOHN

the max's Avatar

Gaan ze nog een poging wagen ?

http://thekneeslider.com/archives/20...cycle-project/

Old 25-11-2008, 09:12   #81 (permalink)
Registered User

stutte's Avatar

die kerel rijdt op methanol en heeft een injectiecarbu . er staat ook iets op zen site over injectiemapping dus denk dat er een soort programeerbare chip is waar die zen toevoer van methanol kan regelen enz .

heeft er iemand meer informatie hierover ?
stutte is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 11:28   #82 (permalink)
Senior Member

melf #50's Avatar

Send a message via AIM to melf #50
ik vind anders die 500cc tweetakt ook wel humor
melf #50 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 23:14   #83 (permalink)
Hé lullo

Piap0wer's Avatar

Send a message via MSN to Piap0wer
My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
Originally Posted by JohnB View Post
Weet iemand wat de eisen zijn voor zo een record.
Moet dat persé daar op die zoutvlakte , of moet je gewoon aan een aantal voorwaarden voldoen?

Lijkt mij niet dat de Van Veen Kreidler naar de US is gevlogen voor dat record?

Want als je dat in NL kan verwezenlijken is het natuurlijk een leuk forum project.
nog even terug over het oude record van Jan Hubert... record is gehaald op een snelweg

http://www.kreidler.nl/forum/speedrecord.php

Old 03-02-2009, 00:00   #84 (permalink)
www.T-engines.nl

Tom lievense's Avatar

Klopt, ze hebben naar mijn weten 2 pogingen gedaan, waarbij de eerste mislukte door te veel wind.
Tom lievense is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2009, 12:56   #85 (permalink)
Banned

Quote:
Originally Posted by Tom lievense View Post
Klopt, ze hebben naar mijn weten 2 pogingen gedaan, waarbij de eerste mislukte door te veel wind.
hij ging kapot.
heel erg rijk gezet daarna, zodat de bougie bijna vet sloeg, omdat het budget op was.

het moest toen lukken,. ze hebben heen en terug gereden.
gemiddelde is het record.

de maker van het blok was Piet Plompen, deze is reeds overleden.
ik heb de 80cc versie laatst op het forum laten zien.

gr heiko
Old 03-02-2009, 23:31   #86 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

dat meen je niet? Dat rauwe gietstuk is pietplompen cilinder? Als dat zo is is dat wel n tof hebbe dingetje

Old 04-02-2009, 08:31   #87 (permalink)
Banned

Quote:
Originally Posted by ruud. View Post
dat meen je niet? Dat rauwe gietstuk is pietplompen cilinder? Als dat zo is is dat wel n tof hebbe dingetje
en dat gaf toentertijd 28 pk breed, maar denk wel op de as, niet aan het wiel.
11 poorten en geen spijl, maar groot kanaal met hulppoorten.
Old 04-02-2009, 19:12   #88 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

hulppoorten is niks mis mee Maar wel geinig, heb je de poortjes er al mooi in?

Old 08-02-2009, 22:13   #89 (permalink)
Registered User

fokko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piap0wer View Post
nog even terug over het oude record van Jan Hubert... record is gehaald op een snelweg
Klopt, het was op de in aanbouw zijnde A6 bij Lelystad; en ik heb de mazzel gehad om erbij te zijn, ook de voorbereidingen.

Als het een beetje meezit dan gaat het rekord weer in Nederlandse handen vallen; er wordt in ieder geval aan gewerkt (ben hier zelf niet bij betrokken hoor).
Dit keer gaat het een viertakt met turbo worden; om een hoop moeilijkheden voor te zijn wordt er van een 125 cc eencilinder blok uitgegaan, waarvan dmv verkleinen van de boring en slag de inhoud wordt teruggebracht tot beneden de 50 cc.
Er is reeds een geschikt Japans turbootje gevonden; het blok is er ook en voor de rest is het vooral plannen maken; het projekt bevind zich dus nog in een beginstadium.
fokko is offline   Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 1 Year ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules