![]() |
|
Welcome to the Scooter Forum. Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races. Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands. Use this to search our site: |
|
|||||||
| Optisch Forum Optische en elektrische wijzigingen aan jouw scooter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Thread Tools |
|
|
#212 (permalink) |
|
MWS
|
Als je geen gelcoat gebruikt en wilt gaan lakken wordt de kap als nog een stuk zwaarder.
Omdat je dan op de laag zit van de vezels is het niet egaal. Ik heb bij kees zijn kappen die zonder gelcoat waren gedaan aardig problemen om het egaal te spuiten. Je moet zeker 3 a 4 lagen blanke lak gebruiken (dikke) om het netjes en egaal te krijgen. __________________ |
|
|
|
|
|
#215 (permalink) | |
|
6.74 @ 150 meter
|
Quote:
Om de 'blanke' laag mooi egaal te krijgen moet je zoiezo schuren... hoeveels te meer je dat doet hoeveels te mooier het wordt :d, en zwaarder ![]() __________________ |
|
|
|
|
|
|
#216 (permalink) |
|
45.8KG 21.5HP 6.95s
|
Ja dat mooier boeit me niet zoveel, een beetje een glim vind ik al prima, alleen gaten / luchtplekken in me laminaat vind ik veel kutter omdat het daarvan ook onstevig word. Maja erin gieten heb ik al weleens geprobeerd bij een jog kap, toen druipte de hars aan de zijkanten af en was het helemaal een tering zooi. Je kunt opzich ook gelcoat aanmaken en dat uit laten harden!
Ook kun je epoxy-plamuur gebruiken zwart bijvoorbeeld, alleen ja heb je veel van dat soort plekken word het niet echt mooi! __________________ |
|
|
|
|
|
#217 (permalink) | |
|
6.74 @ 150 meter
|
Quote:
Voor elk onderdeeltje is weer een andere methode het beste van toepassing. Geen kattepis in ieder geval :d __________________ |
|
|
|
|
|
|
#220 (permalink) |
|
Custom&Sprint SR
|
Ik gebruik dus ook geen gelcoat,ik heb wel enkele zeer kleine luchtbellen gekregen bij het maken van de mal en deze zijn er dan bij het maken van de carbon kap weer in gaan zitten,je voelt het wel maar ziet het haast niet ,dusja goed genoeg voor mij , beetje blanke lak erover en klaar
ik ga ook niet liggen schuren en/of opvullen voor je het weet zit je op de vezels te schuren wat zonden zou zijn |
|
|
|
|
|
#221 (permalink) |
|
Registered User
|
gelcoat is zwaar! haha, gewoon een goede plug en mal maken, kun je er zo een strakke hoogglans kap uit trekken, waar de lak alleen uv bescherming is. afwerken is zonde op koolstof kappen die je uit een mal haalt, op een plug kun je kilo's plamuur smeren, zodat dat niet op een kap zelf hoeft. Anders is het hele voordeel van de mal weg, en kun je ook direct over een plug kappen gaan maken, als je toch afwerken gaat.
in de boten-wereld, waar ik werk, is een mal gemaakt van 8 mm massief(!) prepreg koolstof, en 3000 man uren meer, omdat dit een gewichts besparing gaf van 90 kg, dan als ze de boot direct over de plug bouwden. dat was een boot van 21 meter en 14 ton. dus minder als een procent winst op de hele boot, haha. maar scooterkappen zijn kleiner, en worden niet met prepregs gebouwd, dus kan er al snel een winst van 10-25 procent gehaald worden door de plug netjes af te werken en een mal te gebruiken. en nog eens ongeveer 30 door te vacuumbaggen. __________________ |
|
|
|
|
|
#223 (permalink) |
|
45.8KG 21.5HP 6.95s
|
Supervet!
Ik had zelf heel veel moeite met het lossen van de SP98 mal vanwege de vorm aan de boven en onderkant waardoor hij zich zelf vast klemt. Als ik jouw kap zo zie heb ik best wel zin om het opnieuw te proberen. Maar, op Eindhoven zei je dat je gelcoat gebruikte he? Is dat polyestergelcoat of wellicht epoxy gelcoat? En laat je deze volledig uitharden alvorens je het lamineert? __________________ |
|
|
|
|
|
#227 (permalink) |
|
DG Design
|
Ik ben ook weer leuk bezig
. Een complete nieuwe zijkant gemaakt voor een Slider achterkant. Pas als je hem naast een standaard kap gaat zien heb je pas door wat er allemaal veranderd is. ![]() ![]() ![]() De hele kappenset van deze gozer gaat echt heel erg tof worden !__________________ |
|
|
|
|
|
#230 (permalink) | |
|
DG Design
|
Quote:
Ik gebruik gewoon vlakke platen polyester, en door ze slim te plaatsen kan je het uiteindelijk met hars in elke vorm schuren die je maar wilt . Die zijkant bestaat ook uit meer dan 30 losse plaatjes, daarna is het gewoon een kwestie van het geheel in vorm schuren.Verder bedankt natuurlijk !__________________ |
|
|
|
|
|
|
#233 (permalink) | |
|
DG Design
|
Quote:
Met deze kap had ik dus een ronde vorm bedacht als het gaat om de nieuwe lijn. De hoek was niet mooi om van daaruit meteen een plaatje naar de onderkant te halen, dus heb ik eerst ook een onderkant gemaakt. Daarna plaatjes ertussen, stukje voor stukje om zo de zijkant dicht te maken. Allemaal binnen de buitengrenzen van de boven en onderkant zodat er niks uit steekt als je het strak schuurt met hars. Op deze manier dus: ![]() Alles is vastgezet met een 2 componenten epoxy zodat het daar z'n kracht uithaalt. __________________ |
|
|
|
|
|
|
#235 (permalink) | |
|
|
Quote:
polyester plamuur? __________________ |
|