Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > Meetings & Races > SBO Races

SBO Races Het forum van SBO met alles over de races door de SBO.

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 02-11-2007, 16:04   #1 (permalink)
TKTuning? PM!

Tom.#86's Avatar

RS24/10 afstellen

Omdat ik nieuw ben in de racerij (en met mij nog een aantal nieuwe rijders) leek het mij handig om mee te weten tekomen over de afstelling van vering.

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, omdat ik op mijn sprinten altijd zonder reed. Maar nu heb ik dus een setje veren, met verstelbare veerspanning en verstelbare demping.

Hoe stel je nou de vering af?
Wat gebeurt er met je rijgedrag als je je demping harder/zachter maakt?
Wat gebeurt er met je rijgedrag als je je veerspanning harder/zachter maakt?

(Dingen die mij logisch lijken) Veerafstelling hangt af van:
- Circuit
- Gewicht berijder
- Vermogen machine
- Temperatuur
- Bandenspanning

Iemand die zijn ervaring/ideeen met mij (en de rest van de nieuwelingen) wil delen??

Last edited by Tom.#86; 02-11-2007 at 16:09.
Tom.#86 is offline   Reply With Quote
Sponsored Links (To remove this banner, please register.)
Old 02-11-2007, 16:13   #2 (permalink)
Registered User

D@ve's Avatar

Het is heel erg persoonlijk. Ga eerst eens wat websites bekijken over bijvoorbeeld motorfietsen. Het principe is hetzelfde. Als je een leuke basis afstelling gevonden hebt, ga er eerst maar eens mee rijden. Dan ga je eens wat stellen dan kan je zelf voelen wat jij prettig vind. Jij moet er hard mee kunnen.

D@ve is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 21:03   #3 (permalink)
Arend!

Arnoud's Avatar

Send a message via AIM to Arnoud
http://www.hksuspension.nl/beheer/pd...0HK%202005.pdf

Het beste is gewoon trainen en dan experimenteren met de vering (zeggen 'ze'). Maar je voelt pas wat er gebeurt bij het afstellen als je ook al een beetje kunt rijden. Dit PDF'je is ook wel handig.

Old 03-11-2007, 02:00   #4 (permalink)
Lekker gewoon!

Sander's Avatar

Send a message via AIM to Sander Send a message via Yahoo to Sander
9 van 10 racers stellen de rs24/10 zo slecht af, dat er nog veel meer mee te doen is..

Ikzelf heb er ook de ballen verstand van... Draai een beetje heen en weer, en kijk wanneer IK het fijn vind staan.. klaar is kees

thnx to: Boerenschuur Tuning & consultancy, Scooter Attack R/T, Fred Motoren Racing Team, Da-mol Tuning, www.fouteshirts.nl en van Rijs b.v. Stratenmakerij
Sander is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2007, 14:20   #5 (permalink)
==bartracing==

Het pdf-je van Arnoud zegt het eigenlijk allemaal. Alleen wat je wel in de gaten moet houden is dat hoe duur of hoe goed instelbaar je veren ook mogen zijn. Je blijft op een scooter rijden en niet op een motor. Zo heb je aan de voorzijde te maken met een link ophanging en aan de achterkant "een niet gecentreerde monoveer met dubbel scharnierpunt (blokophanging en ophanging subframe kunnen allebei verdraaien) De vering van een scooter reageert dus heel anders dan van een motor. Denk dus niet dat je met 1 klik ingaand of 1 klik uitgaand ineens een wereld van verschil voelt. Het geheim van vering zit hem in een goede basis van veervoorspanning en gewichtsverdeling.

Even de afstelling die ik zelf hanteerde:
Voor en achter ca. 3 cm inveren bij belasting (gaan zitten) veervoorspanning iig zo gelijk mogelijk inveren;
Voor ingaand 6 klikken vanuit slapst en uitgaand neutraal (dus in het midden) Achter ingaand tussen de 3 en 10 klikken vanuit het hardst en uitgaand neutraal.
Let op deze afstelling deed het voor mij goed en is dus geen garantie op een retestrak sturende fiets.

BART#21 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2007, 14:31   #6 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Als aanvulling hierop voor Tom....de ingaande demping regel je met de draaiknoppen die op het ' potje' zitten. En de ander is dus de uitgaande

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2007, 14:38   #7 (permalink)
TKTuning? PM!

Tom.#86's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pronk View Post
Als aanvulling hierop voor Tom....de ingaande demping regel je met de draaiknoppen die op het ' potje' zitten. En de ander is dus de uitgaande

Ik wou die vraag net gaan stellen .

Iedereen alvast bedankt!

Tom.#86 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2007, 14:46   #8 (permalink)
Fred Motoren Crew!

Pronk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tom | #19 View Post
Ik wou die vraag net gaan stellen .

SBO Stage6 klasse #28

Racing is everything!

!Fred Motoren Racing Team!
Pronk is offline   Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Bookmarks

Quick reply disabled, Attention: Last reply in this thread was more than 1 Year ago, if you still want to reply, click reply or make a new topic

Thread Tools

Posting Rules