Het Scooter Forum by Scooterforum.net  

Welcome to the Scooter Forum.
Everything about your scooter and fast scooters! If you want to post a message you have to register We provide information about how to tune your scooter and about the scooter meetings and scooter races.
Enjoy yourself and tune in! Klik hier voor Nederlands.
Use this to search our site:
Google

Go Back   Het Scooter Forum by Scooterforum.net > General Chat > General Chat > Computers, Consoles en Games

Forum Sponsors
Hier adverteren?

Reply

LinkBack Thread Tools
Old 06-03-2006, 18:21   #91 (permalink)
Super Moderator

Bart Nrg Mc2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mechanic
Uitgebreide help functie inderdaad... Maar ik persoonlijk heb wat tegen helpfuncties
Ik ook, maar de help-functie van Inventor is goed...

Old 06-03-2006, 18:23   #92 (permalink)
wannabe

Mechanic's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Quote:
Originally Posted by Bart Nrg Mc2
En "basispakketje" vind ik toch te weinig eer voor een programma dat aan een behoorlijke opmars bezig is...
Als het echt een basispakket zou zijn zou het ook niet zo veelvuldig gebruikt worden door het bedrijfsleven

Old 06-03-2006, 18:49   #93 (permalink)
Mokum

r0bert's Avatar

Send a message via AIM to r0bert Send a message via MSN to r0bert
Quote:
Originally Posted by BartR.
Ik heb me helemaal suf gezocht, en wel wat freeware gevonden zoals SoftCad oid. maar dat is zeer beperkt en niet echt geschikt voor het doeleind waar ik het voor nodig heb.
Daarom vond ik je eerst antwoord ook een beetje kortaf, aangezien ik wou weten of er wel goeie freeware te verkrijgen is op het I-net.

Maargoed, doet er verder niet meer toe. Ik ga binnenkort maar eens een compleet programma kopen
Wat is jouw doeleinde dan?

Old 06-03-2006, 19:32   #94 (permalink)
Registered User

theredone51's Avatar

Ervaring met: Autodesk Inventor, Autodesk AutoCAD 2006, Autodesk Mechanical Desktop

Moet zeggen dat Inventor érg makkelijk is om mee te leren werken, zeker als je al ervaring hebt met AutoCAD, wat in jouw geval jammer genoeg niet het geval is.
Er zijn redelijk veel cursussen van te vinden en als je de tutorial doorloopt die bij het programma zit ben je al een heel eind.
Omzetten naar CNC heeft vooral te maken met de software waarmee de machine werkt, maar is wel mogelijk. Ik had laatst nog een programma gevonden waarmee je kon omzetten van Inventor/Solidworks/etc. naar CNC, maar ben ik weer kwijt :x

Als iemand nodig heeft, me msn staat in me profiel....

Solidworks lijkt trouwens ook in grote lijnen op Inventor, dus zal ook wel meevallen. Het is maar net wat je hebt aangeleerd wat je makkelijk vindt denk ik zo.

Last edited by theredone51; 06-03-2006 at 20:22.
theredone51 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2006, 19:38   #95 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

Send a message via AIM to $aint
Quote:
Originally Posted by rossi-nr.1
beter laat dan nooiit..wie weet kan iemand je helpen.

kan je het beter uitleggen??

want heb het gevoel dat dat duidelijk makkelijker kan
Ik heb alle mogelijkheden al bekeken hoor, doe heus niet zo'n uitspraak als ik het niet goed getest/uitgezocht heb.

Quote:
Originally Posted by Bart Nrg Mc2
Een as heeft toch gewoon 3 reference planes (x,y,z,), daarop kan je ze toch gewoon uitlijnen?
Het (uiteraard ronde) gat waarin de cilinder moest komen zat in een gegolfd vlak.

Quote:
En "basispakketje" vind ik toch te weinig eer voor een programma dat aan een behoorlijke opmars bezig is...
Het ligt uiteraard ook aan wat je er mee wilt.
Ik zal niet zeggen dat bijvoorbeeld CATIA makkelijk is, maar het heeft gewoon een hoop meer mogelijkheden. Maar, het heeft ook een andere doelgroep.

Old 14-10-2006, 15:16   #96 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

schopperdeschop

ik moet nu met solidworks dwg editor aan de gang om me solidworks bestanden in cnc taal te krijgen maar snap wat dingetjes nog niet. Je heb in solidworks een knop voor MATE dus de afstand tussen 2 punten bepalen oid, heeft die 2d dat ook? Kon m nog niet vinden...

Ook zie je op t plaatje dat doorzichtige idee van me onderdeeltje en dat kijkt een beetje lastig, hoe kan ik zorgen dat ie niet meer doorzichtig is en bijv een kleurtje heeft?

BVD

edit, ik heb express het plaatje groot gelaten anders zie je net niks, verander t maar als t een probleem is

Old 15-10-2006, 14:49   #97 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

Ik heb geen idee hoe constraints in dat Solidworks dwg geregeld zijn.
Is het zo anders als in de normale?

De view zou je moeten kunnen veranderen.
Ff zoeken naar iets van shaded view oid.

Old 15-10-2006, 16:48   #98 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

oke, bij view staat renderinng > hide / shade , dus dat heb ik gevonden. Maten opzoeken kan ik ook maar aanpassen lukt nog niet, majaaahh ik rommel wel ff dan moet het wel lukken, ik ga er gewoon vanuit dan maar als t in t normale programma goed is dat dat t nu ook is.

tip: als je in normaal solidworks opsla als ACIS bestand ( *.*SAT ) kan je in dwg editor het bestand openen bij file , acis in. Daarna kan je het bestand weer opslaan als dxf wat in de cnc computer past. DXF bestand word gebruikt trouwens bij stickersnij machines, frees / draaimachines cnc flowjets etc als ik t goed heb. Zal van de week eens een solidworks bestandje op deze manier in de cnc proberen te krijgen eens kijken of t werkt.

Old 15-10-2006, 22:47   #99 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

DXF is een (nu open) AutoCAD bestandsformaat.
Ik neem niet aan dat een CNC-machine dat zomaar kan lezen.

Sowieso zul je aan moeten geven welk pad de machina zal moeten volgen.
Volgens mij zijn er nog geen volledige CAD bestandje->freeswerkstukje mogelijkheden. Er moet volgens mij altijd nog handmatig het 1 en ander aangegeven worden, zoals het "pad" wat de frees moet volgen (en welke freesjes die moet gebruiken?), enz.

Old 16-10-2006, 18:20   #100 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

dat klopt helemaal, het bestand laad je in een cnc / cad programma, hier moet je het 0 punt bepalen ( dit moet je ook op je werkstuk doen in de machine met een 3d meter. De tekening is inprincipe dan al gebruiks klaar, step 2 is idd dat je je frees moet kiezen en het pad dat die volgt, je kan dan zelfs nog simuleren met het cad programma hoe de frees zijn weg doet. Ook kan je het aantal stappen doen waarin hij materiaal weghaald, dus bijv 3 * 5 mm wegfrezen 5 * 3 mm wegfrezen of in een keer 15 mm etc. Dit heb ik tot nu toe gezien, als k weer eens wat boeiends zie meld ik het wel.

Old 25-03-2007, 17:03   #101 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

okeee , ik ben weer verder gegaan >

heb nogal een kut probleem. ik teken dus alleen in solidworks. Heb kroonplaatje getekent, elementen pakketje erover, piekobello. Ik gesaved via dwgeditor als autocad2000 dxf bestand, kan ik m met mastercam niet openen. Mastercam is dus aansturing voor cnc freesmachine. Hij zegt dat ik m opsla als n te nieuwe versie. Onder welk bestand extensie of wat dan ook opsla mastercam pakt m NIET . Ik heb mastercam 8 en solidworks 2005. Als iemand DE oplossing of een idee heeft, graag... Of moet ik gewoon me maatje vragen om t hele ding opnieuw te tekenen in acad 2000? Vind t apart dat ie t niet doet via solidworks dus...

Old 28-03-2007, 12:05   #102 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

opslaan in SolidWorks als dxf, dan openen in AutoCAD en dan daarin als oudere versie opslaan al geprobeerd?

Old 28-03-2007, 13:35   #103 (permalink)
Ben
Fucked

Ben's Avatar

Send a message via MSN to Ben Send a message via Yahoo to Ben Send a message via Skype™ to Ben
My scooter:
ScooterbaseID
Ik gebruik Google SketchUp Heerlijk prog.

:W
Ben is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 09:28   #104 (permalink)
mannelijke versie

Anne's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Ik gebruik Unigraphics maar ik doe een ontwerp opleiding
Ik heb er 1 kwartaal (10 lessen) les in gekregen

De werktuigbouwkundige mensen hier gebruiken autoCAD

klikbaar

Anne is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 12:19   #105 (permalink)
wannabe

Mechanic's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Ik dacht dat WTB ook Inventor gebruikte eigenlijk op HRO... Nou ja, lekker afgestemd dan zo onderling, die opleidingen

Old 18-04-2007, 19:32   #106 (permalink)
rw-racing.nl

Rudy_W's Avatar

Ik werk sinds een weekje of 2 semi professioneel met solidworks, nadat ik gestopt ben met mijn opleiding.....
Vandaag eens aan het spelen geweest met dat photoworks;

vette shit, al zeg ik het zelf

http://rw-racing.nl
Systeem Specs
Rudy_W is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 21:13   #107 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by $aint View Post
opslaan in SolidWorks als dxf, dan openen in AutoCAD en dan daarin als oudere versie opslaan al geprobeerd?

nope, ga nu proberen in easycam te openen (ipv mastercam), denk dat dat goed komt

Old 08-11-2007, 11:20   #108 (permalink)
mannelijke versie

Anne's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID

we moesten een spaceball maken, dit is het bovenste schaaldeel + de bal
leer steeds beter overweg te gaan met dit programma, Unigraphics 4, tof spul

Last edited by Anne; 20-11-2007 at 06:56.
Old 14-11-2007, 18:41   #109 (permalink)
::TSA::

DennisG's Avatar

Send a message via MSN to DennisG
My scooter:
ScooterbaseID
Ik ben zelf wtb'er krijg les in autoCad ("06)en Inventor

Old 18-11-2007, 11:39   #110 (permalink)
mannelijke versie

Anne's Avatar

My scooter:
ScooterbaseID
Een klasgenoot van mij (John Tillema) is NL kampioen met Inventor, hij zit op het moment in Japan voor de World Skill Masters ofzo?
edit: hij is 5e geworden op de wereldranglijst

Ik krijg komend kwartaal ook een beetje AutoCad, maar volgens mij is dat meer technische zooi

Ik ben nu bezig met mijn scooter in Unigraphics zetten, vooral omdat ik een nieuw veersysteem aan het ontwerpen ben. Zie hier alvast een standaard subframe (zwart gecoat), met mijn RS24 ben ik bijna klaar

Subframe in RS24 paars

of in chrome (kutkleur om het een beetje leuk uit te laten komen vind ik)

Van de RS24 heb ik dit, ik mis de veer nog

Last edited by Anne; 22-11-2007 at 11:07.
Old 18-11-2007, 23:11   #111 (permalink)
De oude Titera :)

Extera's Avatar

Send a message via AIM to Extera
Even een vraagje jongens...

Ik ben samen met iemand anders bezig met het ontwerpen van een processor koeler. Nu heeft hij de tekening gemaakt in sketch-up, en deze ge-exporteerd naar autocad.

Is het nu mogelijk om er een bouwtekening te laten uitrollen? Dus top view ed. met maten erbij?

Of nog beter... het ding moet gemaakt worden op een cnc bank, de tekening exporteren naar een formaat die een cnc bank begrijpt?

Old 22-11-2007, 16:56   #112 (permalink)
Nou, Gezellig hoor !

Rommit's Avatar

Send a message via MSN to Rommit Send a message via Skype™ to Rommit
My scooter:
ScooterbaseID
Vanmiddag voor het eerst met Vector Cad Cam gewerkt op school

Naamplaatje maken met kleine afmetingen.

En deze vervolgens converteren naar een ISO formaat zodat de freesmachine aan de slag kon.

Nu vond het ik een leuk en vrij makkelijk programma , en wil nu dus thuis aan de slag.

[mod edit]geen warez[/edit]

Last edited by $aint; 22-11-2007 at 23:55.
Rommit is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2007, 23:55   #113 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

http://forum.scooterforum.net/forum/...erforum_regels

Zoek een freeware of demo oplossing/pakket of betaal ervoor (of voor iets anders).

Old 22-11-2007, 23:59   #114 (permalink)
holy scootertuning

$aint's Avatar

Quote:
Originally Posted by Extera View Post
Even een vraagje jongens...

Ik ben samen met iemand anders bezig met het ontwerpen van een processor koeler. Nu heeft hij de tekening gemaakt in sketch-up, en deze ge-exporteerd naar autocad.

Is het nu mogelijk om er een bouwtekening te laten uitrollen? Dus top view ed. met maten erbij?

Of nog beter... het ding moet gemaakt worden op een cnc bank, de tekening exporteren naar een formaat die een cnc bank begrijpt?
Als je naar dxf kunt exporteren/converteren ben je al een heel eind.
Nagenoeg elk freesbedrijf kan daar wel mee overweg.

Old 20-01-2008, 18:57   #115 (permalink)
www.vk-tuning.tk

ruud.'s Avatar

van solidworks 2005 naar inventor 2008 professional vanwege problemen met laden in freesmachine, en op me werk tekenen ze ook inventor. Mis veel dingetjes in inventor, en vind erg veel omslachtig werken. De constraint in sketches werken vrij beroerd, en het opbouwen van de parts met de verschillende sketches (copy paste) werkt ook best klote Op me andere pc toch maar 2005 weer installere om daar t krachtensimulatie mee te doen, dat heb ik in me inventor pakket nog niet mee gerommelt.